De Tijdrit: Over mannen beha’s, BuitenAertse prestaties, airbags en remote control controle.

Ahwel beste Tour volgers, voordat we terugkijken op de tijdrit die vandaag door de ASO werd georganiseerd en waarbij de lulligheidsbokaal al vroeg werd gewonnen door Team DSM, waarvan Sam Welsford en Alex Edmondson zich niet eens op tijd naar het startschavot konden manoeuvreren en ploegmaats John Degenkolb en Nils Eekhoff al in de eerste bocht ten val kwamen, is het uw onraadreporter er iets aan gelegen het een en ander uit de doeken te doen over die stoere mannen beha die zijn (of is het haar) opwachting maakt in de sport.

Nee, het is geen niemendalletje zoals waarin Neerlands wieleranaliste, voormalig renster en professionele sidekick van praatprogramma’s, Roxane Knetemann, ooit poseerde toen ze nog actief in het peloton pedaleerde. Ja zeker, we zagen al hardrenners en voetballers rondlopen met zo’n ‘crop top’. Bij de enige “sport” waarin de echte mannen beha geen overbodige luxe zou zijn, het darten, is deze nieuwe trend nog niet gesignaleerd. Team UAE en Tadej Pogacar gebruiken het “kledingstuk”, en omzeilen zo een vier jaar oude UCI-regel, waarbij het verboden zou zijn een beha te dragen. 

De echte naam van het kledingstuk is base layer, van het Britse fietskledingmerk Rule 28, waarvan de mouwen en schouderpartijen zijn voorzien van verticale strepen reliëf die door de dunne stof van het bovenliggende koerspak heen komen priemen. Niks te maken met esthetiek verantwoord, maar een voordeeltje in de aerodynamica des te meer. Het principe werd in het verleden toegepast door Team Sky met de welbekende vortex-aeropakken. Wereldwielerbond UCI greep in 2019 in en voortaan mocht wedstrijdkledij de morfologie van een renner niet meer wijzigen.

Elk niet-essentieel onderdeel dat er niet is om te beschermen of te kleden werd verboden. Veranderingen in de ruwheid van het oppervlak zijn beperkt tot een profielverschil van maximaal één millimeter.” De aerodynamische beha van Rule 28, zou nog precies binnen de regels vallen en toch zijn de voordelen niet weinig, en nu wordt het technisch…. Het stukje kleding is uitvoerig getest in de windtunnel van Silverstone, met opvallende resultaten. Aan 45 km/u spaart een renner met dat ding tussen de 3 en 7,5 watt uit tegenover dezelfde renner zonder aerobehaatje. Aan 50 km/u is de winst om en bij de 15 watt, aan 60 km/u zelfs 20 watt. Dat zijn toch verschillen die in deze Tour van seconden doorslaggevend kunnen zijn. De Sloveen startte met, de Deen zonder. 

Het werd vandaag om twintig over vier pas echt interessant met de start van Wout van Aert. De Belgische kampioen in het tijdrijden werd voor de start gezien als een van de topfavorieten voor de dagzege en ondanks de vrees die tijdens de tijdrit ontstond bij zowel de Nederlandsche als de Belgische commentatoren, bleek dat de Jumbo-Visma renner zijn gang naar een snelle tijd perfect had gepland. Hij mocht Cavanga, waarvan een ieder al vond dat hij een scherpe tijd had neergezet, vervangen in de, uit de Formule 1 gestolen, zetel. Van Aert was sneller dan elke klassementsrenner al kwamen sommigen nog dicht in de buurt. Uw onraadreporter heeft, sinds het begin van deze Tour, een favoriet voor het laatste plaatsje op het podium en was aangenaam verrast over de tijdrit prestatie van de Bask Pello Bilbao. 

Nu is het een onweerlegbaar feit dat Van Aert buitenaards is qua mate van inzet, talent en kracht binnen het huidige peloton. Maar er zijn ook nog twee renners die derhalve dus buitenaerts zijn, en zich van aardse en zelfs aertse prestaties niets gelegen laten en strijden in hun eigen universum. Vingegaard en Pogacar lieten aan het eerste tussenpunt zien waarom ze op dit moment boven de rest uitsteken. De Sloveen verpulverde met een tijd van 10:10 de tegenstand – zo bleek Pogacar al ruim een halve minuut sneller dan Van Aert – maar het kon nog sneller. Veel sneller. Dat liet een ontketende Vingegaard zien door als enige renner onder de tien minuten (9:54) te duiken, waarmee hij nog eens zestien(!) seconden sneller was dan zijn grote concurrent. De Deen schreef geschiedenis, zonder fietswissel, zonder mannen beha maar met een fantastisch voorbereidingsteam achter zich. Op de steile flanken van de Côte de Domancy liep de Deen, op zijn ongelakte tijdrit bolide, alsmaar verder uit. Pogacar kreeg een tijdverlies van maar liefst 1:38 om de oren en aan de finish. 

Er rest de Sloveen niets anders dan aan te vallen in de komende bergetappes naar de Col de la Loze en Le Markstein. Aanvallen betekent risico’s nemen en daar heeft de ASO voor het eerst eens over nagedacht, misschien is deze winst verminderende investering voor de Tourorganisatie wel ingegeven door het drama met Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland. Omdat het weleens alles of niets zou kunnen worden in de zes kilometer lange afdaling van de top van de Col de la Loze tot aan de meet in Courchevel, installeerde ze in de meest gevaarlijke bochten luchtmatrassen om renners die hun lijn niet kunnen houden op te vangen. Nee, geen speciale ontwikkeling, die matrassen worden doorgaans gebruikt in het winterseizoen bij het skiën en lagen dus al opgeslagen in de magazijnen van de skipistes.

Men noemt het “De koninginen rit” van deze tour, de etappe van morgen, beste Tourgazet Plagiato lezers, maar in deze Tour was tot nog toe iedere rit koninklijk. We gaan al vroeg, zonder Alexis Renard (hij viel tijdens de tijdrit, brak zijn elleboog, stapte weer op en kwam 1 seconde te laat binnen en werd naar het ziekenhuis gebracht), van start met de uitzendingen op de VRT om 12 uur (waar Tom Dumoulin zich naadloos aansluit met een Vlaams accent als hij te gast in bij Viva le Velo) en een half uurtje later bij de NOS. Uw verslaggever heeft niet echt een voorkeur maar moet zich desalniettemin schikken in het feit dat Mevrouw Kettingkast de controle over de afstandsbediening heeft en bij het horen van de eerste, knauwende, Haagse brabbels en verheerlijking van eigen tourdopeprestaties, omschakelt naar kanaal 15, de VRT. Nee, eenmaal in onmin vervallen is er geen redemptie, geen kans op gedeeltelijke of finale kwijting bij de vrouw des huizes. Uw reporter schikt zich in de keuze zolang hij de prestaties maar volgen kan. Of de analyse achteraf ook voor een Grunninger woonbootbewoner enige soelaas biedt is te bezien, maar we doen ons best.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten