Vurig feestvieren op z'n Fransch, 800 kilometer uitrusten en "immer draaiende wielen".

Rust, beste wielerfanaten, rust! Dat mag dan gelden voor de coureurs in de Tour der Fransozen, maar dat staat in schril contrast met de onraadreporters, verslaggevers en zelfs de praatjesmakers van RTL. Elke koers wordt gekenmerkt door uitvallers. Coureurs die door valpartijen, ziekte, onderkoeling of oververmoeidheid de strijd staken. Laten we dus eerst even stilstaan bij de opgevers in de Ronde en ze beterschap wensen met het herstel. Het terug brengen van het aantal renners heeft er niet voor gezorgd dat er minder valpartijen waren en zo gaan we verder met sommige ploegen die met een gereduceerd aantal manschappen de bergen gaan bedwingen.

Het lijstje van uitgevallenen bestaat uit; Tsgabu Grmay (Trek-Segafredo), Luis Léon Sánchez (Astana), Axel Domont (AG2R La Mondiale), Tiesj Benoot (Lotto Soudal), Michael Matthews (Sunweb), Robert Kišerlovski (Katusha-Alpecin), Tony Martin (Katusha-Alpecin), Richie Porte (BMC), José Joaquin Rojas (Movistar) en daar kwam op deze rustdag Alexis Vuillermoz nog bij. De renner van AG2R La Mondiale kwam gisteren tijdens de kasseienrit naar Roubaix in de slotfase in aanraking met een toeschouwer die een foto wilde maken. Zijn werkgever meldt dat de Fransman bij zijn val zijn rechter schouderblad heeft gebroken. De Franse formatie heeft hierdoor nog maar zes renners over.

Dylan Groenewegen staat morgen, gelukkig, gewoon aan de start van de tiende rit. De tweevoudig ritwinnaar liep gisteren in de etappe, bij een val, een kneuzing aan zijn dijbeen en knie op, maar de MRI-scan toonde geen breuken, goed nieuws dus.

Die Fransozen weten wel hoe ze feest meten vieren. In de nacht van 14 juli, de nationale feestdag en na de overwinning in Rusland, zijn er 845 voertuigen in Frankrijk in vlammen opgegaan en 508 personen opgepakt. Dat is nog eens een uiting van vreugde! Mooi meegenomen is dat het aantal vernielde voertuigen wel lager ligt dan vorig jaar. Toen gingen er nog 897 auto’s in vlammen op. Het aantal arrestaties steeg van 368 tot 508 dit jaar. Gelukkig ziet de Franschen regering de lol er wel van in en deelde mede dat er “geen groot incident te betreuren valt”. Er raakten maar 29 leden van de ordediensten gewond dit jaar.

Frankrijk zette 110.000 politieagenten en gendarmes in voor de festiviteiten van 14 juli en de finale van het WK voetbal. Toch mooi dat zo’n feest gewoon goed georganiseerd wordt. Met een beetje traangas in onder meer in Parijs, Lyon en Nantes, dat werd ingezet om de menigte uit elkaar te drijven en wat waterkanonnen die de massa tot bedaren bracht onder de Eiffeltoren lijkt het er op dat de feestvreugde op gepaste wijze tot uitdrukking werd gebracht. Hier en daar vielen er wat gewonden. In Nancy raakten twee kinderen, 3 en 6 jaar oud, zwaargewond toen een motor op hen inreed. De chauffeur sloeg op de vlucht, maar incidenten waren er volgens het departement van justitie niet. Trumpiaanse ontkenningen, fake news!

Natuurlijk is er ook nog gewoon transfer nieuws, zoals dat traditioneel op iedere rustdag in de Tour ter sprake komt. We wisten al een tijdje dat Greg Van Avermaet volgend jaar voor de nieuwe ploeg van Jim Ochowicz zal rijden. We wisten nog niet hoe het team zou gaan heten, maar dat het zou gaan om een fusie tussen het Poolse CCC en de restanten van wat overblijft van BMC was ons reporters al ter oren gekomen. De ploeg gaat er weliswaar helemaal anders uitzien door de inbreng van Poolse renners en personeel, maar zijn baas blijft dezelfde. Jim Ochowicz is een uiterst gelukkig man: de Amerikaan heeft na maanden onderhandelen zijn nieuwe project dan toch van de grond gekregen. Vandaag werd het nieuwe project in principe officieel voorgesteld, maar eergisteren waren de mensen van CCC al op bezoek in de Tour. Werd er aanvankelijk nog wat geheimzinnig gedaan over de vreemde delegatie aan de BMC-bus, Ochowicz wilde twee uur later zelfs samen op de foto.

Dariusz Milek is de eigenaar van CCC die volgens Forbes over een vermogen van meer dan 1 miljard eerlijk verdiende euro’s beschikt. Robert Krajewski is de algemeen manager van de CCC-wielerploeg Op welke fietsen Van Avermaet volgend seizoen zal rijden, is nog niet bekend. BMC verlaat de ploeg en wordt fietssponsor bij Dimension Data. CCC neemt de WorldTour-licentie over. Er is volgens de ploeg geen sprake van een fusie met de bestaande ProContinentale formatie, maar een partnership. De huidige ProContinantale CCC-ploeg onderzoekt of het als opleidingsploeg dus gewoon verder kan gaan. Het WorldTour-team streeft ernaar om in 2019 23 tot 25 renners onder contract te hebben. De kleur van het shirt wordt aangepast naar oranje. Wie die toprenners moeten worden is nog een kaars vlammetje in de schaduw want Richie Porte gaat naar verluidt naar Trek-Segafredo terwijl Tejay van Garderen in verband wordt gebracht met EF Education First en  Rohan Dennis lijkt te vertrekken naar Bahrain Merida.

En dan, ja dan, beste Tourgazet Plagiato lezers, moeten we het nog hebben over mechanische doping. Ook nu laaien de gemoederen hoog op nadat het achterwiel van Toms Skujins na een tuimelpartij gewoon, en zelfs met flinke omwentelingen bleef draaien. ”Hoe kan zo’n wiel plots enorm versnellen?” vragen meerdere mensen die de beelden hebben gezien, zich af. Wanneer Toms Skujins zijn fiets optilt om zijn tocht verder te zetten, spint zijn achterwiel op volle toeren. Hoewel de tweewielers in de Ronde van Frankrijk uitvoerig worden gecheckt, roept de scène toch vragen op, ook bij menige onraadreporter! Zie de video hier... ja, gewoon klikken met u muis.

Steven de Jongh, ploegleider van Trek, reageerde al kort op het incident. “Hij legde zijn ketting terug, dan is het normaal dat zijn wiel zo een snelheid aanneemt”, springt de Nederlander in de bres voor Skujins, maar zijn fiets stond op de grond en pas toen het achterwiel van de grond kwam begon het te draaien. Nu heb je tegenwoordig bed matrassen met een geheugen, overigens geen goede ondergrond om plezier te maken met je maîtresse, iedere beweging wordt tenslotte opgeslagen, maar wielen of banden met een geheugen? Wel, de techniek staat voor niets tegenwoordig.

Het mag dan rustdag genoemd worden, maar met een verplaatsing van bijna achthonderd kilometer, kun je daar voor het personeel in de Tour karavaan niet van spreken. De Tour gaat morgen eindelijk de bergen in, een Alpenrit waarin de renners meteen met de billen bloot moeten. De etappe wordt in gang geschoten in het pittoreske Annecy, waar het rond de Tour altijd goed toeven is op de bootjes en waterfietsen die aan de kade liggen. De koers volgt in zuidelijke richting de oevers van het meer dat omringd wordt door bergen. Er wordt afgetrapt met een klim van de vierde categorie, de Col de Bluffy, maar dat is slechts een aperitief voor wat komen gaat. Het stevige voorgerecht begint namelijk met de Col de la Croix Fry (11,3 km à 7%), waarvan de top ligt na 43 kilometer. In deze beproeving over 158,5 kilometer wacht het peloton ook de Montée du plateau des Glières,  de eerste klim van de buitencategorie. We moeten er dus maar gewoon voor gaan zitten! Ate Logo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten