Het is nacht, beste Tourvolgers, het is donker! Uw onraadreporter is door de redactie in Lissabon gewezen op diverse uitlatingen van de grote baas die, zoals te verwachten was van een Eurofoob, in de berichtgeving te veel Fransche wegen en continentale hoogtepunten ziet. Dat moet dus minder. De overwinningen van Cav' en het feit dat de Sky-ploeg onherroepelijk de Tour gaat winnen moet meer over het voetlicht verschijnen, uw verslaggever wordt geacht de nadruk te leggen op de prestaties die interessant zijn voor het Verenigde Koninkrijk daar het gepeupel voorzien moet worden van positieve beelden om verdere neergaande spiraalwerking in de populariteit van de krantenmagnaat en z'n blaadjes te voorkomen. Uw reporter is echter niet omkoopbaar en heeft duidelijk te kennen gegeven over slechts de normale achterklap en ploegbus informatie te berichten.
John Degenkolb gaat dus naar Trek-Segafredo, maar nu lijkt ook Koen de Kort die weg te gaan bewandelen, beide worden volgend seizoen zo goed als zeker ploeggenoten van Bauke Mollema. Michael Matthews zal bij Giant de opvolger worden van Degenkolb. Ook Lennard Hofstede lijkt definitief naar de Duitse WorldTour-ploeg met toekomstig Nederlandse sponsor, te trekken. Verder zijn volgens de krant ook de Duitse wereldkampioen tijdrijden bij de junioren Lennard Kämna en de Australisch kampioen bij de beloften Chris Hamilton vastgelegd. Omdat deze renners volgend seizoen zo goed als zeker in het peloton met de naam Sunweb-Giant op hun tricot gaan rijden, lijkt het uw reporter handig om toch ook een paar getalenteerde Nederlanders aan te trekken.
Het peloton maakte er vandaag dus opnieuw een snipperdag van. Yukiya Arashiro en Jan Bárta mochten de nodige zendtijd voor de shirtsponsors meepikken. De twee bezorgden het peloton in ieder geval geen kopzorgen. De Japanner troefde de Tsjech af voor de prijs voor de strijdlust, en zal z'n hondje dus ook een rood rugnummertje op spelden, maar voor de dagzege waren ze natuurlijk kansloos. In een uiterst hectische finale bleek Mark Cavendish andermaal over de snelste benen te beschikken. Onze Nederlandse kampioen bleef steken op een zevende plaats en was daar overduidelijk niet tevreden mee. Nu maar afwachten of hij de bergen overkomt.
Het Bahrein Cycling Team zal volgend seizoen rond rijden in het peloton. Copeland, de huidige manager van Lampre-Merida, zei dat er de afgelopen dagen heel veel positieve ontwikkelingen zijn geweest. Al kon hij natuurlijk tegenover uw reporter nog niet over renners praten.
Vincenzo Nibali wordt genoemd als het speerpunt van de nieuwe ploeg uit Bahrein, al heeft de Italiaan meerdere ijzers in het vuur.
Hoe dat moet met het zoenen van ronde meisjes of het ontkurken van champagne moet, weten ze nog niet, om maar niet te praten over een vrouwenteam, het negeren van de mooie dame op de motor met het "tijdsverschilschildje" en het masseren van blote mannen billen, waarop in het land van de sponsor nog altijd een berg toegeworpen stenen staat als straf. Nee, da's alweer een reden om de ouwe mastodont uit het wassenbeelden museum te bevrijden want de mooie Dione zullen de mannen geen hand mogen geven, laat staan met haar praten over de wedstrijd.
Het peloton mag vandaag, ja want het is inmiddels over twaalven, een beetje uitslapen. De renners hoeven pas om kwart over één te vertrekken in l’Isle-Jourdain. Dat is vanwege de relatief korte afstand naar het Lac de Payolle. Het makkelijke deel van de etappe komt tot een abrupt einde, als de renners na 137 kilometer de tussensprint van de dag bereiken. Een paar kilometer later beginnen ze namelijk aan de legendarische Col d’Aspin. Deze twaalf kilometer lange beklimming, die aan gemiddeld 6,5 procent omhoog loopt, zit voor de 52e keer in het parcours van La Grande Boucle. Met een frisse vleug spanning dus zien wat Mollema en Kelderman kunnen presteren.
Uw onraadreporter zal zien of hij vanuit hier in Montaigut-sur-Save, waar de plaatselijke drogist gelukkig ook een paar kamers verhuurd, op tijd de top van de Col d'Aspin kan bereiken om te zien hoe de pedalen getrapt worden.
Nee, gratis transport heeft ondergetekende niet meer, niet dat ##### me geen plaats in de bolide meer wilde geven, maar omdat z'n limousine eigendom scheen te zijn van een nog grotere boef, en de vriendschap blijkbaar is bekoeld sinds er een vrouw met een schoenencollectie in het spel is gekomen.
##### had gelukkig zijn fiets nog, maar een bagage drager reikt niet ver.
Voor nu wens ik U een goede nachtrust en een mooie eerste bergen dag straks... moge de bank nog steeds lekker liggen, Ate Logo!






Geen opmerkingen:
Een reactie posten