VRIJDAG 9 JULI

Ahwel fanatieke volgers,

Na de strubbelingen die uw reporter vanmorgen op zijn ontbijt bordje kreeg via een emailtje van de redactie, kon ik na optrekken van de zwarte rookpluimen bij het starten van de voiture, afreizen richting Varzy. Gelukkig, de wagen stond ongehavend om de hoek van het Hotel en zelfs spiegels en antenne zaten nog op de originele plaats. Het was een mooie rit naar het middeleeuwse bedevaartoord van de heilige Eugénie van Alexandrië en van Sint Regnobert. Ik wist al rijdende in dit mooie landschap vanmorgen nog niet dat de dag vandaag zo laat zou eindigen!

De Tourjury heeft Lance Armstrong gisteren een bescheiden boete opgelegd. Hij was zijn handtekening vergeten te zetten op het wedstrijdformulier. Het vergrijp kostte hem 100 Zwitserse francs. Nu dacht uw reporter dat Frankrijk lid was van de Europese Unie, en daarmee de boekhouding en accountverklaringen in Euro's zou afhandelen. Schijnbaar heeft iedere rijke organisatie een Zwitserse bankrekening. De gelden vanuit Rotterdam gaan dus naar Zwitserland, laten we hopen dat dementionair Minister de Jager, via zijn goede kontakten daar weer wat van kan terug halen. Armstrong verzaakt vaker om zich aanwezig te melden bij de Tourjury, hij schijnt zich van andere voorwaarden vergewist dan de rest van de coureurs.

Mensen, wat een fantastisch plekje Frankrijk heb ik vandaag mogen aanschouwen. In de Middeleeuwen was Varzy dus een bedevaartoord. Het was een halteplaats op de pelgrimsroute van Vézelay naar Santiago de Compostella. Het was een versterkte plaats en bezat al in de 10e eeuw een kanunnikenkerk gewijd aan Sint Eugénie; deze kerk is tijdens de Franse Revolutie verdwenen. De parochiekerk Saint-Pierre is gebouwd van 1230 tot 1280. De kerk is gotisch van stijl, maar de opstelling van zijn twee torens is nog typisch voor een romaanse kerk. De parochiekerk bezat sinds 1792 de kerkschatten van de kanunnikkenkerk, maar helaas zijn die kerkschatten en de relikwieen in 2002 gestolen. Uw reporter vond het vandaag te warm om uit te zoeken of deze buit nog terug te vinden is in één of ander voetbal museum of misschien wel in de Kathedraal van Reims, waar op miraculeuze wijze verdwenen stukken schijnen op te duiken. Varzy was eigendom van de bisschoppen van Auxerre. Zij hadden er een kasteel en stichtten begin 13e eeuw 3 km buiten Varzy de leprozerie van Vaumorin, waarvan de kapel Saint-Lazare nog overgebleven is.

Nadat het peloton, voorafgegaan door drie koplopers, zich aan Varzy voorbij had gefietst, bleek de rit naar de meet geen probleem. Eénmaal aangekomen in Gueugnon heb ik de voiture op strategische wijze geparkeerd, en dacht daarmee na de finish en de gebruikelijke plichtplegingen, snel naar mijn hotel te kunnen afreizen. Niets bleek minder waar. Natuurlijk, de race eindigde zoals gisteren met de zelfde winnaar, een val van Robbie na de meet en een lekke band van Freirre op 1100 meter voor de finish. Lopend richting podium om even de winnaar, truien en een enkele miss te aanschouwen, hoorde ik de klappen vallen. Paniek in het rumoerige peloton, een oploopje van camera's en soigneurs. Ik zag Carlos Barredo met een fietswiel inslaan op mijn grote vriend Rui Alberto. Nadat de spanjaard eindelijk afdroop met een bloedneus, kon ik mijn nieuwe landgenoot om een reactie vragen.

Hij was nogal beduusd. Ik vond het ook al helemaal niets voor Rui Alberto, hij is normaal de rust zelve, en was verrast over zijn eigen verdedigende reactie. Het schijnt dat Barredo hem dwars had gezeten tijdens de laatste kilometers van de etappe, en in plaats van de hand in eigen boezem te steken, de schuld legde bij onze vriendelijke Portugees. De jury heeft het afgedaan met een boete van 400 Zwitserse Frank (298 euro) per persoon. Nogal oneerlijk, als je bedenkt dat vriend Faria Da Costa uit zelfverdediging handelde. Hij zat zelfs nog gewoon op z'n fiets toen de overhitte Spanjaard hen belaagde.



Het lijkt er op dat de ploeg van Rui Alberto, in 2011 niet meer in het peloton te vinden is. De sponsor zelf liet al weten de stekker er na 2010 uit te trekken en nu weet teammanager Francis Lafargue te melden dat het erg moeilijk gaat worden een nieuwe sponsor voor de ploeg te vinden. Caisse d'Epargne heeft als team een rijke historie. Zo begon de ploeg in 1980 onder de naam Reynolds en werden ze in het vervolg nog gesponsord door Banesto en Illes Baleares. "De toekomst is zeer onzeker”, aldus Lafargue tegenover persbureau Reuters. Het lijkt me een goed idee voor de Skill ploeg om de Pro Licencie van deze ploeg op te kopen, en dan maar gelijk Rui Alberto onder kontrakt te stellen. Want laten we eerlijk zijn, we missen Hummeltje wel in deze Tour!

Nadat ik mijn Portugese vriend kon achterlaten in een berustte toestand, heb ik mijn weg gevonden naar het Delfotel, alwaar de redactie voor mij een kamer geboekt had.

Delfotel is genesteld in een weelderige en rustige omgeving op 2 km van het centrum van Paray-le-Monial, recht tegenover het beroemde Canal du Midi. Ik heb de beschikking over comfortabel ingerichte kamer met airconditioning, satelliet-tv en draadloos toegang tot internet onbeperkt en gratis. Ja, zo met de laptop op bed en een heerlijk glas wijn en nachtelijk kaasplankje op het voeteinde is dit een ideale plek om te verblijven. Uw reporter heeft al gezwommen in het verwarmde zwembad, zijn azurgroene Iveco staat op een afgesloten parkeerplaats, en heeft al een diner genuttigd restaurant De Hermitage, waar een toegewijde chef-kok de lekkerste gerechten bereidt, met uitsluitend de meest verse ingrediënten. Geen wonder dat dit hotel in 2008 onderscheiden is met de prestigieuze "Logis de France 2 cheminées" prijs, op basis van de gezellige sfeer en moderne voorzieningen. Meneer en Madame Pétard hebben er voor gezorgd dat de bediening aan de balie heel vriendelijk en behulpzaam verloopt. Het geheel is wel een beetje kleurloos en ongezellig. Het is goed op doorreis en daar hebben ze ook een aparte prijs voor, zelfs het eten is onderworpen aan een kleine korting.

Vanuit Paray-le-Monial wens ik u een goede nacht, met een licht op de maag zwemmende kaasblokjes in rode wijn. Na de zinderende openingsvierdaagse in Nederland en België was het in de vlakke ritten door Noord-Frankrijk niet veel soeps. Morgen komt daar verandering in. De renners moeten over een afstand van 165,5 kilometer van Tournus door de Jura naar Station des Rousses. Dat betekent de eerste finish bergop in de Tour 2010. Mogelijk nog niet voor de toppers, maar vuurwerk zal er wel komen. Na een klim van vierde en twee van derde categorie staan er nog drie van tweede categorie te wachten. Eerst de Côte du barrage de Vouglans, daarna de Col de la Croix de la Serra en tenslotte de Côte de Lamoura, waarna nog vier hellende kilometers naar Station des Rousses volgen. Ik mag aannemen, ja dat mag ik, dat uw allen uitkijkt naar de dag van morgen. Er op vertrouwend dat mijn voiture me morgen weer brengt waar ik heen wil, groet ik u.

Karel Kettingkast

PS. Mocht u mij nog een bericht willen doen toe komen, ik ben tot 8.30 uur in:
Delfotel
Pont Guichard
71600 Hautefond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten