Etappe 5: Over zomer stormen, brandende megastallen, ASO sponsors, concurrentie hulpjes en een Deense kanonskogel.

Terwijl een zomerstorm (niet te verwarren met die oranje zomer) over Nederland raast, een spoor van vernielingen achter laat en deze aardkloot nog maar weer eens een seintje afgeeft dat de industriële destructie ons op een globale route richting een permanente code rood situatie heeft gebracht, ontwaakt uw onraadreporter al vroeg door het geluid van overvliegende helikopters. Nee, geen bosbrand deze keer maar een “kippen fabriek” die in de fik staat. De regio heeft inmiddels veel maatregelen, ter voorkoming van natuurbranden, genomen die hun vruchten afwerpen, maar de verplaatsing van de Nederlandse intensieve pluimveehouderij naar elders en de daarmee onvermijdelijke stalbranden leggen nog meer druk op de al overbelaste Bombeiros (Brandweer) in Portugal.

Over vruchten gesproken; Lidl is sinds 30 juni de nieuwe sponsor van de Trek-wielerploeg en de supermarktketen voorziet de Amerikaanse formatie tijdens de Tour de France niet alleen van lelijke shirts, maar ook van een dagelijks kraampje met vers fruit. Alleen, wielerfans mogen er de komende weken niet van eten. De reden: organisator ASO heeft een sponsordeal met concurrent LeClercq. (de enige supermarkt die in Karel Kettingkast’ regio wel beschuit verkoopt – verkruimeld benodigd voor een gerecht dat mevrouw Kettingkast-Sputterbret zo lekker in de oven met ham, kaas en witlof maakt, waarbij Intermarche dan weer de enige is die witlof verkoopt) De Duitse supermarktketen Lidl profileert zich al jaren als een specialist in verse groenten en fruit, te koop tegen een “nul BTW tarief” hier in Portugal, gelijk de kip en andere essentiële voedingsmiddelen, en dus is er voor elke etappe van de deze Tour een kraampje met fruit geplaatst naast de teambus, waarover nu dus ophef is ontstaan.

De Franse supermarktketen, met veelal voor de Belgische markt verpakte producten in de Portugese schappen (een gemak voor de Nederlandstalige immigrant) ziet zichzelf als een rechtstreekse concurrent van Lidl. Omdat LeClercq een gevoelig grote som geld op de Zwitserse rekening van de ASO stort, mag het fruit van Lidl wel uitgestald staan, maar is het verboden voor de wielerfans het daadwerkelijk op te eten. Mocht je langs het parcours een banaan verorberen moet je een kassa bonnetje van de Fransche supermarkt overleggen.

Ondertussen, of na de vijfde kroes koffie van uw onraadreporter, waren de renners op de fiets gestapt in Pau voor het Départ fictif. Gelijktijdig met het opheffen van de code rood door het KNMI in Nederland, volgde na iets minder dan tien geneutraliseerde kilometers, het officiële startsein. Stilte na de zwaarste zomerstorm ooit gemeten, stilte voor de storm van de eerste bergetappe met steile beklimmingen, zou Woutje Poels, die tot nog toe anoniem heeft gepedaleerd, nu eindelijk eens wat van zich laten zien? Zal sprintkoning Jakobsen überhaupt op tijd binnen komen gezien zijn verwondingen na de val van gisteren?

De Fransman Pierre Latour was de eerste die een kleine voorsprong bij elkaar fietste, met een reactie uit het peloton van onder meer Powless en de tot nog toe eveneens onzichtbare Rui Costa smolt de kloof met Latour als sneeuw voor de zon. Terwijl de opruimwerkzaamheden in Nederland op volle gang waren, Skjelmose, de kopman van Lidl-Trek, in het peloton ten val kwam, waagde Van der Poel de sprong naar voren maar ook dat werd niet geaccepteerd. Bettiol plaatste een counter op Alaphilippe, en wie zat er in het wiel van de Italiaan? Jawel, de zich nog steeds in de wedstrijd begevende Wout van Aert, die schijnbaar nog geen berichtje over gezinsuitbreiding had ontvangen. Terwijl de Belg op kop sleurde, kwam achteraan in het peloton Jakobsen op het eerste knikje al in de problemen. Dat beloofde weinig goeds voor het vervolg van de etappe, en uw verslaggever vroeg zich op dat moment af hoeveel dosissen koffie het zou duren voordat er wellicht bezemwagen beelden te zien zouden zijn.

De grote groep van zo’n 30 renners die zich uiteindelijk van het peloton wisten los te rukken, werd vooral aangevoerd door Jumbo-Visma Belg Van Aert, die er persoonlijk voor zorgde dat een van de grootste concurrenten Jai Hindley uiteindelijk zo veel voorsprong had dat hij er de ritoverwinning en de gele trui aan over hield. Wout van Aert won na een hele dag in de aanval wel de prijs voor de strijdlust. Hij was zich er wel terdege van bewust dat hij zowel Hindley als Ciccone in het zadel aan het helpen was, desalniettemin droeg hij er aan bij dat de speelruimte van deze renners ten opzichte van zijn kopman ruimer werd. Het moment dat hij nog even tempo kon maken voor de ploeg (uiteindelijk waren de echte klimmers uit zijn zicht verdwenen) kon de aangerichte schade niet verminderen.

Het échte vuurwerk werd uiteindelijk afgestoken door Sepp Kuss en de winnaar van vorig jaar, Jonas Vingegaard. Eerst stevig beukwerk van Kuss met wat hulp dus van uitgezakte Van Aert, (die, nogmaals, eerst Hindley aan een voorsprong had geholpen) en daarna de demarrage van Vingegaard die als een kanonskogel vertrok en waar concurrent Tadej Pogacar geen antwoord op had. Vingegaard stoomde naar boven, zijn voorsprong liep bij de top al op tot een minuut. Vingegaard had dan ook al de ene na de andere vluchter opgerold.

Enkel Hindley, die tussendoor was weggereden van de nieuwe bolletjestrui drager Gall, bleef buiten schot. In het algemeen klassement loopt de Deen, in Nederlandsche dienst, na zijn machtsontplooiing uiteindelijk 53 seconden uit op Pogacar, die pas als achtste over de streep kwam. Eigenlijk zat Pogacars na de rit met zijn gedachten elders, namelijk het nieuws dat zijn vriendin Urska Zigart, vandaag crashte in de Giro Donne (waar overigens “maglia rosa” Annemiek van Vleuten de zesde etappe won met 20 seconden voor Lorena Wiebes en Liane Lippert) en dat ze daar wellicht een hersenschudding bij opliep.

Carlos Rodríguez die uiteindelijk keurig eindigde als tiende, was, na wat hem na de streep overkwam, gelijk een groot aantal Noordelijke rukwind slachtoffers, een stuk minder blij. Hij kwam daar namelijk ten val omdat er gewoonweg te veel mensen in de weg liepen. Ook was het een zware dag voor Fabio Jakobsen. De Europees kampioen moest, gebutst en geschaafd, achter de feiten aan fietsend, meerdere Pyreneeëncols over. “Het ging wel oké”, zei hij, kort nadat hij de streep binnen de tijd had was overgestoken. Late we hopen dat de ervaringsdeskundigen geen gelijk krijgen met het statement dat een 2de dag na een val nog erger is, want morgen staat er een monster klim rit op het programma. Een etappe waarvoor uw onraadreporter zich gaat voorbereiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten