Etappe 14: Over 1 seconde en het schaakspel dat nog geen richting kent.

Slechts 1 seconde, 1 seconde beloning voor de kopman van een team waarvan ieder individu het uiterste uit zichzelf haalde. 152 kilometer ultieme wattages trappen, voor sommigen zelfs, zoals Wilco Kelderman, na een lijfelijk contact met het asfalt. Misschien zou in de normale mensen wereld die ene seconde geenszins tot voldoening leiden, zeg nou zelf, de uitbetaling moet wel in verhouding staan met het geleverde werk. Desalniettemin was het een spannend spektakel om te aanschouwen, met helaas letterlijke afvallers en opvallende ontwikkelingen waarbij je zowaar een schaakgrootmeester moest zijn om de bewegingen van alle pionnen te doorgronden. De Deen speelde met wit, de Sloveen met zwart, en na het opofferen van beider pionnen bleven ze tenslotte allebei over met een enkele loper. Je zou kunnen analyseren dat het paard van het Jumbo team de juiste rare sprongen maakte.

Al vrij snel in de etappe voerde Jumbo-Visma het peloton aan, in eerste instantie onder leiding van Laporte. De vluchters kregen amper voorsprong. De gele trein bleef het tempo maar opvoeren, een serieuze opening en een machtsvertoon van jewelste. Op 58 kilometer van de finish rekende Laporte de kopgroep eigenhandig in. Op zo'n vijftig kilometer van de aankomst was het aan de eerste adem van Wout van Aert. Hij reed UAE-knecht Soler er meteen af en bleef de andere favorieten onder druk zetten door een weergaloze afdaling te rijden met snelheden tot 109 kilometer per uur.

De volgende in het rijtje was Kelderman. De Nederlander toonde opnieuw zijn meerwaarde bergop, al moet de inspanning uit een reserve vaatje gekomen zijn gezien hij eerder in de etappe al op het olie gladde asfalt had gelegen.  Aan de voet van de Col de Joux Plane leek het een gelijk opgaande strijd, vier Jumbo-Visma-renners én vier UAE-renners. Op de Joux Plane, een monster beklimming, dunde het groepje snel uit. Van Aert moest snel lossen, maar deed zijn onmogelijke paardensprong van de dag, keerde terug en schaakte daarmee een loper van Pogacar (Maika) van het speelveld. Indrukwekkend. Met nog vier stukken op steile schaakbord, Kuss en Vingegaard tegen Yates en Pogacar, leek de finale gekaderd in een duel tussen de twee “grote mannen” van deze Tour en hun secondanten.

Ondertussen reden diverse ambulances af en aan om de eerder gecrashte renners naar het ziekenhuis in Léman te brengen. Antonio Pedrero werd afgeleverd met drie gebroken ribben en mogelijk gekneusde long. Louis Meintjes met een blessure aan een rib en gebroken sleutelbeen. Esteban Chaves wilde na zijn val de wedstrijd voort zetten maar zijn opgelopen schouderblessure bleek uiteindelijk ernstig en dwong hem niet veel later ook af te stappen. Romain Bardet liep een hoofdblessure en hersenschudding op en was duidelijk gedesoriënteerd. Ook hij “overleefde” deze monsterlijke rit niet. Uiteindelijk staat het aantal uitvallers met de opgaves vandaag van Esteban Chaves, James Shaw, Ramon Sinkeldam, Louis Meintjes, Ruben Guerreiro, Antonio Pedrero en Romain Bardet op 18.

De verrassing vandaag was natuurlijk Carlos Rodríguez die deze veertiende etappe wist te winnen. Omdat Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard zo geconcentreerd waren op het persoonlijke duel, zodat we voor het eerst in jaren weer eens een soort van surplace op een 10 procent steil wegdek zagen, kon de jonge Spanjaard ze in de afdaling van de Col de Joux Plane bijhalen en achterlaten. Niet alleen pakte de 22-jarige renner de ritwinst, ook schuift hij op naar plek drie in het klassement ten koste van de eerder op de dag ook gevallen Jai Hindley.

Morgen weer een enorme opgave voor de renners die, ofwel willen aanvallen, ofwel moeten overleven tijdens het geweld van de klimgeiten in het peloton. Hoe lang gaat het nog een secondenspel blijven? Gaan de twee kemphanen om de hoofdprijs met wellicht geen verschil de tijdrit rijden na de rustdag? Kan Sepp Kuss nog net iets langer mee met z’n kopman dan vandaag? Hij is al stiekem doorgestoten naar de zesde plaats in het algemeen klassement en zou net al Yates is voor Pagacar, een echte schaduw kopman voor het Nederlandse Supermarkt team kunnen zijn. Terwijl de hitte voortduurt, het leven op het Portugese platteland na het middaguur echt gedwongen tot stilstand komt, zal uw verslaggever zich stevig nestelen op de bank. Mocht het net zo spannend worden als de afgelopen rit, zal hij er ongetwijfeld geen siësta slaapje aan wagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten