Ik ga het u uitleggen, mijn enthousiasme over dit fenomeen is net zo groot als over het bericht dat Laurens Ten Dam zijn eerste Gravelrace als weder opgestane profwielrenner heeft gewonnen. Wat als je met je oude brommert gewoon kon tanken uit de sloot of stadsvijver? Gijs Schalkx bedacht een heel speciaal concept: de Slootmotor. Hij is net klaar aan de Arnhemse ArtEZ University of the Arts, afdeling Product Design, waar hij nu cum laude is afgestudeerd en zelfs het predicaat excellent kreeg van zijn docenten. Nou, die is echt van het padje, zal de gegoede, Duits scheurijzer rijdende, burgerij denken. Een man, in waadpak en mét schoffel, die een stadsvijver inspringt én daarbij een omgekeerde speciekuip met drijvers meeneemt om onder water te gaan schoffelen? Schalkx heeft een hekel aan bedrijven als Shell; die van alles beloven over een betere wereld, maar dat niet nakomen. Dus bedacht hij een manier om zelf brandstof te produceren en daar zijn motor op kan laten rijden. Acht uur schoffelen voor twintig kilometer rijden zorgt er voor dat het de beste twintig kilometer van je leven zijn, volgens de jonge uitvinder, onbetaalbaar.
Natuurlijk is het nog beter om gewoon de fiets te nemen, ook daarmee kun je snelheden als die van een motor bereiken, bergaf, dat wel natuurlijk. Hier in het Portugese landschap zullen weldra de gevolgen van elektrische fietsen, auto’s en motors duidelijk worden. Grote gaten in de grond, mijnen die complete hectares natuur verwoesten omdat het lithium nu eenmaal ergens vandaan moet komen. Goed, dat zijn onderwerpen die elders dan in de Tourgazet Plagiato hun aandacht zullen moeten krijgen. We gaan ons vandaag en in het weekend weer concentreren op de prestaties in de Tour, waar de organisatie meer verdient aan het uitdelen van boetes wegens wildplassen, bidonnetjes plakken of weggooien, dan ze uitkeren aan prijzen. Vandaag is er misschien wederom een kans voor Mark Cavendish. Marianne Vos blijkt voor de Britse sprinter een inspiratiebron te zijn, Vos boekte donderdag haar dertigste ritzege in de Giro d’Italia Donne. “The absolute greatest of all time“, haalde Cavendish de loftrompet naar boven voor zijn vrouwelijke collega. Waar Vos in Italië bezig is met het schrijven van wielergeschiedenis, kan Cavendish vandaag naar een uniek record sprinten. Hij is dus nog maar één zege verwijderd van het ritzege record van Eddy Merckx. De Belg boekte in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw 34 etappezeges in de Franse rittenkoers, Cavendish staat na een hattrick in deze Tour op 33 stuks. We gaan onze vrijdagmiddag er weer voor opofferen, ploffen op de bank, schakelen over naar de Belgen, Eurosport DE of ARD-One wanneer de NOS de live uitzending later begint dan de anderen of onderbreekt voor de commentaren van mislukte dopingzondaars met een ere baantje bij de publieke omroep. Veel plezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten