Brommers, bergen, sprints, methaan en spierkracht.

Tweede in de sprint op dinsdag, winnaar over een dubbele Ventoux, rustig aan doen. Drie compleet verschillende dagen voor Wout van Aert die woensdag nog de grote triomfator was in de etappe over de Mont Ventoux, maar gisteren genoot van een relatief rustige dag in het zadel. Het gaf uw onraadreporter een goed inzicht over hoe je met inspanningen moet omgaan; touwtje strak, touwtje laten vieren! De wederopstanding van de Jumbo-Visma ploeg was indrukwekkend tijdens de dubbele Mont-Ventoux etappe. Je kunt de spanning van de etappe aflezen aan de momenten van in slaap dommelen, geloof uw verslaggever, die momenten waren nagenoeg niet aanwezig afgelopen woensdag! Dat ene korte moment waar Jonas Vingegaard een versnelling plaatste in de slotfase van de monsterklim, bleek een aanval die zelfs geletruidrager Tadej Pogačar niet kon volgen. Even, heel eventjes maar, leek de Sloveen een verslaanbaar mens in plaats van een buitenaardse pedaaltrapmachine.

Terwijl in Arnhem Gijs Schalkx zijn eerste rondjes op de “Slootmotor” reed, was het donderdag Nils Politt die zijn tanden bloot lachte aan de finish in Nîmes. De Duitse hardrijder van BORA-hansgrohe wist in de twaalfde etappe solo over de streep te komen. Nee, uw onraadreporter zag hem niet in beeld maar moest het doen met radio Tour, de laatste lootjes laminaat leggen bleken weliswaar succesvol en na tevredenheid van de huiseigenares, maar de donderdag bleek maar weer eens dondersgoed de consequenties van ouder worden te benadrukken. Nu zie ik al die verwarde blik onder uw wenkbrauwen beste wielervrienden; wat is dat nu weer, een “Slootmotor”.

Ik ga het u uitleggen, mijn enthousiasme over dit fenomeen is net zo groot als over het bericht dat Laurens Ten Dam zijn eerste Gravelrace als weder opgestane profwielrenner heeft gewonnen. Wat als je met je oude brommert gewoon kon tanken uit de sloot of stadsvijver? Gijs Schalkx bedacht een heel speciaal concept: de Slootmotor. Hij is net klaar aan de Arnhemse ArtEZ University of the Arts, afdeling Product Design, waar hij nu cum laude is afgestudeerd en zelfs het predicaat excellent kreeg van zijn docenten. Nou, die is echt van het padje, zal de gegoede, Duits scheurijzer rijdende, burgerij denken. Een man, in waadpak en mét schoffel, die een stadsvijver inspringt én daarbij een omgekeerde speciekuip met drijvers meeneemt om onder water te gaan schoffelen? Schalkx heeft een hekel aan bedrijven als Shell; die van alles beloven over een betere wereld, maar dat niet nakomen. Dus bedacht hij een manier om zelf brandstof te produceren en daar zijn motor op kan laten rijden. Acht uur schoffelen voor twintig kilometer rijden zorgt er voor dat het de beste twintig kilometer van je leven zijn, volgens de jonge uitvinder, onbetaalbaar.

Achterop zijn motor bouwde hij een doorzichtig reservoir met een soort grote condoom erin. Daarna rijdt Schalkx met een gevulde methaantank wel twintig kilometer ver. Maar hoe kom je dan aan dat methaan uit de sloot of de vijver? Je moet er hard voor werken. Methaan zit in de bodem van een vijver of sloot. “Dat komt soms spontaan vrij, maar je kan het ook een handje helpen. En dan komt een cursus schoffelen goed van pas”, zegt Schalkx lachend. ,,Met een omgedraaide speciekuip of drijvers vang je het gas op door eronder te schoffelen. In het reservoir van de motor, achterop de motorfiets, pers je dat methaan met een omgekeerde fietspomp op druk. En zo oogst je in feite je eigen brandstof uit de sloot. Dat tankstation heb ik daarom maar Plompstation genoemd in plaats van pompstation.” Uw verslaggever is onder de indruk. De wereld heeft meer creatieve mensen als Schalkx nodig, al was het maar om het “omdenken” te promoten en alternatieve processen in gang te zetten.

Natuurlijk is het nog beter om gewoon de fiets te nemen, ook daarmee kun je snelheden als die van een motor bereiken, bergaf, dat wel natuurlijk. Hier in het Portugese landschap zullen weldra de gevolgen van elektrische fietsen, auto’s en motors duidelijk worden. Grote gaten in de grond, mijnen die complete hectares natuur verwoesten omdat het lithium nu eenmaal ergens vandaan moet komen. Goed, dat zijn onderwerpen die elders dan in de Tourgazet Plagiato hun aandacht zullen moeten krijgen. We gaan ons vandaag en in het weekend weer concentreren op de prestaties in de Tour, waar de organisatie meer verdient aan het uitdelen van boetes wegens wildplassen, bidonnetjes plakken of weggooien, dan ze uitkeren aan prijzen. Vandaag is er misschien wederom een kans voor Mark Cavendish. Marianne Vos blijkt voor de Britse sprinter een inspiratiebron te zijn, Vos boekte donderdag haar dertigste ritzege in de Giro d’Italia Donne. “The absolute greatest of all time“, haalde Cavendish de loftrompet naar boven voor zijn vrouwelijke collega. Waar Vos in Italië bezig is met het schrijven van wielergeschiedenis, kan Cavendish vandaag naar een uniek record sprinten. Hij is dus nog maar één zege verwijderd van het ritzege record van Eddy Merckx. De Belg boekte in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw 34 etappezeges in de Franse rittenkoers, Cavendish staat na een hattrick in deze Tour op 33 stuks. We gaan onze vrijdagmiddag er weer voor opofferen, ploffen op de bank, schakelen over naar de Belgen, Eurosport DE of ARD-One wanneer de NOS de live uitzending later begint dan de anderen of onderbreekt voor de commentaren van mislukte dopingzondaars met een ere baantje bij de publieke omroep. Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten