Redactionele
inleiding:
Ondanks dat het uitzicht van Karel Kettingkast wordt belemmerd door de grote rookwolken die zich traditioneel iedere zomer ontwikkelen boven het mooie landschap van centraal Portugal, is het hem toch weer gelukt ons een verslag te doen toekomen. Met de leesbril op zijn neus heeft hij het verloop van de koers gadegeslagen en vooral naar de details gekeken. Wellicht moeten we de weidse blik overlaten aan diegene met een 30 inch flatscreen. Zoals bij alle bijdrages van onze verslaggevers verwijzen we naar de disclaimer, verborgen in de kleine lettertjes.
Ondanks dat het uitzicht van Karel Kettingkast wordt belemmerd door de grote rookwolken die zich traditioneel iedere zomer ontwikkelen boven het mooie landschap van centraal Portugal, is het hem toch weer gelukt ons een verslag te doen toekomen. Met de leesbril op zijn neus heeft hij het verloop van de koers gadegeslagen en vooral naar de details gekeken. Wellicht moeten we de weidse blik overlaten aan diegene met een 30 inch flatscreen. Zoals bij alle bijdrages van onze verslaggevers verwijzen we naar de disclaimer, verborgen in de kleine lettertjes.
Bom Dia Tour de France fanaten. We zouden het kort en bondig kunnen houden; Luis
Leon Sanchez verlaat Tour met elleboogbreuk en vier gebroken ribben, de zieke
Tsgabu Grmay is ook naar huis en de ritzege ging, na de traditionele valpartij
in de laatste bocht, naar Peter Sagan. De tweede etappe tussen
Mouilleron-Saint-Germain en La Roche-sur-Yon voldeed dus gewoon aan de
verwachtingen. Degene met een beetje geluk reden voor de valpartij, degene die
vergeten waren een kruisje te slaan er achter en dus kansloos.
Vandaag kan er
tijd goedgemaakt worden! De Franschen kunnen alle zachte froomage gebruiken om
de benen in te smeren die beschikbaar is, die speciale mysterieuze gel met
witte bolletjes van de Lotto-Soudal ploeg is door het UCI verboden. Verbaasde die
ploeg niet vriend en vijand met de derde plek in de ploegentijdrit tijdens de
Dauphiné? Het geheime wapen, de speedgel van de Belgische WorldTour-formatie is
verboden, maar over korrelige froomage staat niets in de regels. Volgens
laagvlieghoogleraar Bert Blocken boekte Lotto tijdens de ploegentijdrit in de
Dauphiné een tijdwinst van 25 tot 30 seconden. “Het gaat erom dat een glad
oppervlak wordt ruw gemaakt. De vortexpakken van Sky in de Tour vorig jaar, de
pakken van Movistar ook, zijn ruw op de schouders. Daardoor volgt de
luchtstroom beter het lichaam. Ruw is aerodynamischer dan glad. Hoe langer de
lucht langs het lichaam blijft, hoe minder luchtweerstand je hebt”, aldus
Blocken, “dat zelfde effect zo met een froomache met de juiste consistentie ook
bereikt moeten kunnen worden”.
Onze Tom en zijn
ploeg mogen een fractie minder hard rijden dan Team Sky, en er zijn nog al wat
ploegen die zich het snot voor de ogen moeten rijden om hun kopmannen weer in
de voorste gelederen van het klassement te brengen. Wellicht is het een
voordeel voor de anderen dat Team Sky al als tweede formatie moet starten. Als
de saamhorigheid en het talent binnen de ploeg van Subweb net zo goed geolied
is als de machine van hun vrouwelijke collega’s is er van alles mogelijk. We
zouden het aan onze aandacht kunnen laten ontsnappen, maar de dames vechten op
dit ogenblik uit wie zich winnaar van de Giro Rosa mag noemen aankomend
weekend. Het Nederlandsche gehalte is overweldigend in de top 10!
Algemeen
klassement na etappe 3:
1 Leah Kirchmann, Team Sunweb
2 Lucinda Brand, Team Sunweb
3 Ellen van Dijk, Team Sunweb
4 Ruth Winder, Team Sunweb
5 Amanda Spratt, Mitchelton-Scott
6 Annemiek van Vleuten, Mitchelton-Scott
7 Gracie Elvin, Mitchelton-Scott
8 Amy Pieters, Boels - Dolmans
Cycling Team
9 Chantal Blaak, Boels - Dolmans
Cycling Team
10 Kirsten Wild, Wiggle High5
Uw onraadreporter
heeft niet kunnen achterhalen wat de dames op hun benen smeren, maar naar het schijnt,
lijkt urine een van de ingrediënten. Het is nu eenmaal een bestandsdeel vab
Chanel nr.5….
Een ploegentijdrit op maandag, dat kan goed gaan, dat kan verkeerd uitpakken.
Uw verslaggever heeft ooit een voiture in bezit gehad, jawel beste
wielervrienden, slechts in eigendom, er in rijden was een uitdagend avontuur
dat zelfs voor nuchtere Betuwenaar een ritme verstorende ervaring was. Een op
maandagmorgen van de band gerolde vierwieler waar geen spirituele mekanieker
iets aan kon veranderen. “Met het verstand op nul”, zei Wout Poels tijdens een
interview in de fietsen voorraad wagen van Team Sky. Uw verslaggever heeft daar
zo zijn bedenkingen bij. Met wat meer graven in zijn eigen gedachten zou onze
Wout er misschien achter komen dat het helemaal niet zo stoer is om bij het “afzakken
naar achteren in de laatste 20 kilometer” als excuus aan te dragen dat hij in
de Tour is om slechts te “knechten”. Met het verstand op honderd in plaats van
nul, zou hij misschien de inspiratie vinden om gewoon echt mee te doen. Het is tenenkrommend
te zien dat een van de grootste talenten, een van de weinige Nederlanders die
het echt in zich heeft om een grote ronde te winnen, zich klaarblijkelijk zo
gemakkelijk neerlegt bij de rol die hem is toebedeeld. Er zijn winnaars van
grote rondes met heel wat minder talent, sommige in het verleden door de
compensatie met de voorlopers van froomage, maar ook met een grootdeel
wilskracht en bravoure! Het opeisen van een plaats als “schaduw” kopman is wel
het minste om wat ambitie te tonen.We zullen het zien beste wielervrienden. Zet de radiozender op de Tour Radio als u aan het werk moet, zet de versnaperingen klaar als u uw vakantie wijselijk besteedt aan het volgen van de Tour! Até Logo !!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten