Tegen wil en dank, tegen de tijd, met het verstand op nul!

Redactionele inleiding:
Ondanks dat het uitzicht van Karel Kettingkast wordt belemmerd door de grote rookwolken die zich traditioneel iedere zomer ontwikkelen boven het mooie landschap van centraal Portugal, is het hem toch weer gelukt ons een verslag te doen toekomen. Met de leesbril op zijn neus heeft hij het verloop van de koers gadegeslagen en vooral naar de details gekeken. Wellicht moeten we de weidse blik overlaten aan diegene met een 30 inch flatscreen. Zoals bij alle bijdrages van onze verslaggevers verwijzen we naar de disclaimer, verborgen in de kleine lettertjes.

Bom Dia Tour de France fanaten. We zouden het kort en bondig kunnen houden; Luis Leon Sanchez verlaat Tour met elleboogbreuk en vier gebroken ribben, de zieke Tsgabu Grmay is ook naar huis en de ritzege ging, na de traditionele valpartij in de laatste bocht, naar Peter Sagan. De tweede etappe tussen Mouilleron-Saint-Germain en La Roche-sur-Yon voldeed dus gewoon aan de verwachtingen. Degene met een beetje geluk reden voor de valpartij, degene die vergeten waren een kruisje te slaan er achter en dus kansloos.

Vandaag kan er tijd goedgemaakt worden! De Franschen kunnen alle zachte froomage gebruiken om de benen in te smeren die beschikbaar is, die speciale mysterieuze gel met witte bolletjes van de Lotto-Soudal ploeg is door het UCI verboden. Verbaasde die ploeg niet vriend en vijand met de derde plek in de ploegentijdrit tijdens de Dauphiné? Het geheime wapen, de speedgel van de Belgische WorldTour-formatie is verboden, maar over korrelige froomage staat niets in de regels. Volgens laagvlieghoogleraar Bert Blocken boekte Lotto tijdens de ploegentijdrit in de Dauphiné een tijdwinst van 25 tot 30 seconden. “Het gaat erom dat een glad oppervlak wordt ruw gemaakt. De vortexpakken van Sky in de Tour vorig jaar, de pakken van Movistar ook, zijn ruw op de schouders. Daardoor volgt de luchtstroom beter het lichaam. Ruw is aerodynamischer dan glad. Hoe langer de lucht langs het lichaam blijft, hoe minder luchtweerstand je hebt”, aldus Blocken, “dat zelfde effect zo met een froomache met de juiste consistentie ook bereikt moeten kunnen worden”.

Onze Tom en zijn ploeg mogen een fractie minder hard rijden dan Team Sky, en er zijn nog al wat ploegen die zich het snot voor de ogen moeten rijden om hun kopmannen weer in de voorste gelederen van het klassement te brengen. Wellicht is het een voordeel voor de anderen dat Team Sky al als tweede formatie moet starten. Als de saamhorigheid en het talent binnen de ploeg van Subweb net zo goed geolied is als de machine van hun vrouwelijke collega’s is er van alles mogelijk. We zouden het aan onze aandacht kunnen laten ontsnappen, maar de dames vechten op dit ogenblik uit wie zich winnaar van de Giro Rosa mag noemen aankomend weekend. Het Nederlandsche gehalte is overweldigend in de top 10!

Algemeen klassement na etappe 3:
1             Leah Kirchmann, Team Sunweb
2             Lucinda Brand, Team Sunweb
3             Ellen van Dijk, Team Sunweb
4             Ruth Winder, Team Sunweb
5             Amanda Spratt, Mitchelton-Scott
6             Annemiek van Vleuten, Mitchelton-Scott
7             Gracie Elvin, Mitchelton-Scott
8             Amy Pieters, Boels - Dolmans Cycling Team
9             Chantal Blaak, Boels - Dolmans Cycling Team
10           Kirsten Wild, Wiggle High5


Uw onraadreporter heeft niet kunnen achterhalen wat de dames op hun benen smeren, maar naar het schijnt, lijkt urine een van de ingrediënten. Het is nu eenmaal een bestandsdeel vab Chanel nr.5….

Een ploegentijdrit op maandag, dat kan goed gaan, dat kan verkeerd uitpakken. Uw verslaggever heeft ooit een voiture in bezit gehad, jawel beste wielervrienden, slechts in eigendom, er in rijden was een uitdagend avontuur dat zelfs voor nuchtere Betuwenaar een ritme verstorende ervaring was. Een op maandagmorgen van de band gerolde vierwieler waar geen spirituele mekanieker iets aan kon veranderen. “Met het verstand op nul”, zei Wout Poels tijdens een interview in de fietsen voorraad wagen van Team Sky. Uw verslaggever heeft daar zo zijn bedenkingen bij. Met wat meer graven in zijn eigen gedachten zou onze Wout er misschien achter komen dat het helemaal niet zo stoer is om bij het “afzakken naar achteren in de laatste 20 kilometer” als excuus aan te dragen dat hij in de Tour is om slechts te “knechten”. Met het verstand op honderd in plaats van nul, zou hij misschien de inspiratie vinden om gewoon echt mee te doen. Het is tenenkrommend te zien dat een van de grootste talenten, een van de weinige Nederlanders die het echt in zich heeft om een grote ronde te winnen, zich klaarblijkelijk zo gemakkelijk neerlegt bij de rol die hem is toebedeeld. Er zijn winnaars van grote rondes met heel wat minder talent, sommige in het verleden door de compensatie met de voorlopers van froomage, maar ook met een grootdeel wilskracht en bravoure! Het opeisen van een plaats als “schaduw” kopman is wel het minste om wat ambitie te tonen.

We zullen het zien beste wielervrienden. Zet de radiozender op de Tour Radio als u aan het werk moet, zet de versnaperingen klaar als u uw vakantie wijselijk besteedt aan het volgen van de Tour! Até Logo !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten