De laatste zes kilometer van de etappe, gisteren, waren een spektakel! Het moet uw onraad reporter van het hart dat hij met lede ogen aanschouwende dat het uiteindelijke resultaat van Woutje Poels veel te wensen over laat. Dondert z´n kopman in de schaduw, ligt Wout te ver achter op de feiten om uit die schaduw te springen. Laten we eerlijk zijn, Poels is wellicht een groter talent dan de aangewezen kopman, maar schijnt zich alweer in een rol als rode loper met dubbelzijdig tape te hebben genesteld.
Maar ja, niets is beslist, er waren er tenslotte meer die de komende dagen een tandje bij moeten steken om opgelopen achterstand in te halen. Richie Porte, de klassementsman van BMC werd opgehouden bij een andere val, op zo’n elf kilometer van Fontenay-le-Comte en kwam uiteindelijk in dezelfde groep als Froome over de streep. Quintana was met z´n gedachte ook ergens anders bij het benaderen van een vluchtheuvel. Het manneke van Napoleon formaat, Nairo, was de schlemiel van de dag. De Columbiaan brak zijn beide wielen, terwijl een landgenoot de ambities van z´n concurrenten brak met een ziedende spurt. Anders dan Dumoulin, Bardet, Nibali, Thomas, Landa, Valverde en Roglic, verloor Adam Yates ook kostbare tijd, en daarmee is de toon gezet voor deze Tour. To be or not to be in het voorste gedeelte van het peloton!
Voorbereiding is het halve werk, zorgen dat het materiaal in orde is en de etenszakken met de juiste froomage gevuld zijn. Uw onraad reporter weet er alles van. Dit bericht bereikt U van een BP station aan de A1 halverwege Abrantes en Lissabon, ter hoogte van Santarem. Jawel, ondanks de zojuist binnen gehaalde sponsor voor de Tourgazet Plagiato, een oude bekende van uw aller verslaggever, plaatselijke Mister wielersport himself, en ploegleider van het Nagel Finance Cycling Team uit Tiel (Als je in de voetsporen van Sky wil treden begint dat natuurlijk met een Engelstalige naam), is uw onraadreporter geheel op zichzelf aangewezen. Het klusje van afgelopen nacht was het vervoeren van 2 aardige dames naar het vliegveld in Lissabon. De beschikbare limousine zou tiptop in orde zijn, maar die bewering bleek onderbouwd te zijn met vooral beunhazerij. De motor kookte, de stoom kwam uit alle kieren, en bij het openen van de motorkap zag ik passerende automobilisten spontaan hun mistlampen aan doen. Nee, er was geen afslag van de snelweg (waarvoor we hier natuurlijk tol moeten betalen), die lag 20 kilometer verderop.
De dames zijn met een taxi naar het vliegveld gebracht, terwijl ondergetekende, met zijn trouwe viervoeter op de achterbank, eenzaam achter bleef. Na een afkoelingsperiode, het vullen van het koelsysteem met 100 procent bronwater uit een vijf liter fles, die hier langs de snelweg 4x zo duur is als in de supermarkt, heb ik mij weer op de weg gewaagd. 20 kilometer naar de eerstvolgende afslag, tol betaald en direct de zelfde route terug aan de andere kant van de vangrail. Uw verslaggever staat nu bij het tweelingzusje van het BP station en is dus weer terug bij af. Met een groot verschil, de motor loopt niet warm, het water niveau blijft op peil en alles schijnt na behoren te werken. Tijd voor een koffie pauze! De nieuwe “NOS” 4G mobile internet “dongle” werkt naar behoren. (Het is slechts toeval, maar het telecom bedrijf heet echt zo!) En dus beste Tourgazet lezers kan ik uw vanaf deze plek een mooie Tour dag toe wensen! (En voor diegene met een zo’n illegaal kastje, waarmee je voor een tientje per maand alles kunt ontvangen en zo ook Ziggo om de F1 van Silverstone te zien, veel plezier met de inhaal manoeuvres van Max!) Het draait allemaal om goede voorbereiding! Dus controleer uw koelvloeistof voor u een eind gaat rijden, controleer uw koelkast op de juiste inhoud alvorens u op de bank ploft!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten