Over traangas, muurtjes, Formule 1 trekjes en de angst voor morgen.


Ahwel beste vrienden, hoe zal de afgelopen dag in de Tour de France in de boeken opgenomen worden? Waarschijnlijk is het enige dat echt op het netvlies blijft de spectaculaire duikeling van Gilbert en de term “traangas”. Ondanks het 90 kilometer lang gevecht tussen de verschillende mannen met een vluchtelingen status duurde het tot 102 kilometer voor de streep alvorens een grote groep de ruimte kreeg om een eindje vooruit te fietsen. Het leek een fijne dag te worden want er wren 5 landgenoten meegesprongen; Robert Gesink, Tom-Jelte Slagter, Koen de Kort, Bauke Mollema en Marco Minnaard. Daarbij drie helpers van Tom Dumoulin: Kragh Andersen, Geschke, Theuns en maar liefst 5 renners van het Fransche Fortuneo. Op da moment reed Démare al in zijn eentje op 13 minuten.

De Tourkaravaan kwam eerder vandaag tot stilstand nadat protesterende boeren de weg hadden geblokkeerd. Dat leverde een neutralisatie op waarbij renners last kregen van door de politie gebruikt traangas of pepperspray. “Ik snap die mensen niet, heb ik een boer uit Carcassonne ooit iets aangedaan?”, vroeg Tom Dumoulin zich hardop af. Hij dacht toen nog dat de boeren de renners hadden bespoten, maar hoorde uiteindelijk dat de pijnlijke ogen bij tal van renners veroorzaakt waren door de politie. “Niet zo slim van ze”, meende onze Tom, die het oponthoud desondanks toch vooral de demonstrerende boeren aanrekende. “Ik weet niet wat wij als renners die boeren hebben aangedaan. Laten ze zich afreageren op de mensen op wie ze boos zijn. Het is een beetje raar om ons te duperen, maar er gebeuren wel meer dingen in de wereld die ik niet snap”, aldus Dumoulin, die vooral last had gehad van zijn keel.

Ook geletruidrager Geraint Thomas en groenetruidrager Peter Sagan lieten zich behandelen aan pijnlijke ogen. Een bevestiging dat er sprake was van traangas kwam er niet. Wel toonde een foto een agent die een substantie spoot naar een betoger, waarbij het vermoedelijk om pepperspray ging. Lokale autoriteiten kondigden een onderzoek aan.

Het regende pijpenstelen in finishplaats Bagnères-de-Luchon en de ter plaatse aanwezige informanten hadden een slecht bereik vanonder hun paraplu. Een omgekeerde schotel, dat werkt niet, dat weet iedere zendamateur. Het duurde dan ook even voordat alle informatie omtrent de muurpassage van Gilbert kon worden geanalyseerd. Tourbaas Christian Prudhomme kwam Gilbert in hoogsteigen persoon een hart onder de riem steken, terwijl de Belg in de ambulance lag. Ja zeker, dat was na dat hij nog de Prijs voor de Strijdlust in ontvangst genomen had op het podium.

“Ik had schrik toen ik viel. Het was redelijk diep, een meter of vier, en er lagen redelijk veel stenen. Keihard”, verklaarde de Waal over zijn tuimel stunt. “Ik landde op mijn rug, keek rond mij, zag alleen maar stenen, en ik dacht: ik ben overal gebroken. Ik durfde me zelfs niet te bewegen. Ik heb gewacht tot er mensen waren, en die waren er redelijk snel. Bedankt aan hen om me eruit te halen.”
Pas toen hij terug was gekomen aan de team-bus, sijpelden de emoties binnen toen hij de tv-beelden terug zag: “Het is verschrikkelijk. Ik heb veel geluk gehad. Heel veel geluk”, klonk het voor z’n stem brak en hij in tranen de bus instapte. De Tour is voorbij voor Philippe. De Luikenaar kampt met een bloeding in de linkerknie en een gebroken knieschijf..

Jelle Vanendert die ook bij de voorste meereed was nogal kritisch naar de Tour organisatie. “Ik vind dat de signalisatie in deze Ronde van Frankrijk echt nul is. Ik verwijt de organisatie dat wel. Het is heel moeilijk in te schatten hoe sommige bochten lopen. Soms wil je dan risico’s nemen als je om de overwinning knokt, maar dan zie je niets van signalisatie. Dat gaat drie, vier bochten goed, maar dan word je ineens verrast door een haarspeldbocht en hier is dat niet aangeduid. Dat zou wel moeten. Ik weet van het verleden dat het een gevaarlijke afdaling is en ben wijselijk heel voorzichtig naar beneden gereden.”

Een ruime kopgroep van zeventien renners trok naar de laatste helling van de dag: de Col du Portillon. Op die hindernis van eerste categorie toonde Yates zich voorin de beste klimmer. De Brit kwam boven met een bonus van twintig seconden op Alaphilippe en leek op weg naar de zege. Mollema reed weliswaar niet ver achter de koplopers maar kon tijdens de afdaling geen tijd inlopen. Geesink was al even eerder het contact met de kop verloren. In de afzink kwam de tweelingbroer van Simon Yates ten val. Alaphilippe profiteerde optimaal en vloog hem genadeloos voorbij. Het was een koud kunstje voor de Fransman om vervolgens naar zijn tweede ritzege in deze Tour te dalen. Daarnaast viel er weinig te beleven in de groep der favorieten. Geen aanvallen, waardoor geletruidrager Geraint Thomas de eerste Pyreneeënrit probleemloos overleefde.

Ook Steven Kruijswijk hield net als de overige klassementsrenners zijn kruit droog in de eerste Pyreneeënrit. Hij dacht in de finale wel even aan aanvallen, maar bij die gedachte bleef het dan ook. Het excuus van de meeste klassementsrenners is het zien van het gemak waarmee Sky de boel controleerde. Tja, daaraan zal niet veel veranderen als er niet wordt aangevallen. Volgens “Steve” moeten er morgen betere kansen aan de horizon opdoemen. Als echter topknecht Wout Poels het tempo net zo kan bepalen als vandaag… Nu ja, we zullen het zien.

Over morgen… Er is vooraf veel gesproken over de Formule 1-start in de zeventiende etappe van de Tour de France, maar er waren ook veel vragen. De organisatie van de Tour de France probeerde duidelijkheid te scheppen over de startprocedure voor de korte bergetappe van woensdag. De drager van de gele trui start op kop, met schuin achter hem zijn directe concurrenten, die dan allen langzaam aan even wachten tot alle anderen ook aangesloten zijn, want zonder knechten geen kopmannen. Uw onraad reporter begrijpt niet veel van de reden waarom de organisatie denkt dat bijvoorbeeld Froome gelijk zou gaan bakkeleien met zijn concurrenten. Nou ja, misschien is er eentje bij die al die bergen solo wenst te beklimmen om in de laatste kilometers te worden bedankt voor de moeite. Uw verslaggever gaat er voor zitten, heeft de uurtijd gelijk geschakeld met zijn informanten, die de paraplu’s ondersteboven hebben gemonteerd zodat de problemen die er vandaag waren zich niet herhalen! Ate Logo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten