Over ambitie, aanvallen en het afdwingen van respect!


Zo, enthousiaste wieler liefhebbers, dat was een lange nacht in het Fransche land. Wijn, Bier, vooral veel Bier en geroddel over dijbeenspieren, Sky konten, Mister Handsome en wie die titel mocht dragen. Met nog meer drank werden de sterren van het restaurant vermenigvuldigd met het alcohol percentage van de biertjes van Dione. Het heeft zo z’n voordelen om informateurs binnen de tour karavaan te hebben en al de gedeelde onraadverslagen leveren nu de vruchten af voor uw verslaggever, die op persoonlijke titel wenst aan te geven dat hij de absentie van Jac Chapalure op avonden als deze, als een ware aderlating voor het Neerlands joernalistieke gepeupel vindt.

Terwijl Minister Blok zich opwerpt om de Nederlandse kloon van Trump te spelen, en op sublieme wijze zijn eigen racistische trekjes weet goed te praten met omgedraaide excuses een paar uur later, kwam vandaag Mark Cavendish over de finish met in z’n kielzog de bezemwagen. Te laat, helaas. Met Marcel Kittel kan hij z’n koffer pakken en van een vakantie gaan genieten. De Australiër Mark Renshaw, ploeggenoot van Cavendish, moest eveneens naar huis. De Duitser Rick Zabel finishte enkele seconden na het verstrijken van de termijn, maar de jury had clementie. Nee, het zijn Franschen, geen Friezen, daar kom je bij de 11 stedentocht niet mee weg.

Tom Dumoulin was één van de hoofdrolspelers in de etappe naar La Rosière. Hij viel aan in de afdaling van de Cormet de Roselend samen met zijn ploeggenoot Søren Kragh Andersen en eindigde uiteindelijk op de tweede plaats. In het klassement schoof hij op naar de derde plaats op 1’44” van leider Geraint Thomas. Onze Tom gaf een kippenvel interview na de race. “Die aanval in de afdaling was op intuïtie. Kragh Andersen is zo’n beest in de afdaling en ik wist dat we tijd konden pakken. Het was een spetterende slotklim, maar net niet spetterend genoeg voor mij”, zei hij tegen een van die wannabee acteurs van de NOS.

De Sunweb-kopman heeft in deze omgeving als kleine jongen leren skiën dankzij zijn oom, vertelde hij. “Hij huurde hier altijd een huisje voor onze familie. Hij is dit voorjaar overleden, twee weken na het overlijden van mijn tante. Mijn vader verloor in twee weken zijn zus en broer. Ik vond het heel speciaal om in dit dorp te finishen. Ik wilde vandaag goed rijden. Het is mooi dat ik hen vandaag een beetje heb kunnen eren.”

Door dat Tom Dumoulin aan de boom schudde en andere klassementsrenners moesten reageren, zagen ze uiteindelijk hun kansen op de eindzege of het eindpodium stevig krimpen. Romain Bardet, Vincenzo Nibali, Nairo Quintana en Primoz Roglic gaven net geen minuut prijs. Mikel Landa verloor nog driekwart minuut extra. Jakob Fuglsang kwam met bijna vier minuten achterstand over de streep, en Bauke Mollema en Rigoberto Uran raakten daags na hun eerste inzinking helemaal het zicht op een goede notering kwijt.

Toch een beetje te voldaan waren de lachende gezichten bij LottoNL-Jumbo. Op de helft van de Tour de France staan Primož Roglič en Steven Kruijswijk vijfde en zesde in het algemeen klassement. Niet dankzij het ondernemend rijden , maar door gewoon achter de toekomstige directeur van een Froomage fabriek aan te rijden. Geen enkele poging werd ondernomen om ook maar een vleugje initiatief te tonen. Dat krijg je als je als kopman onder de indruk bent van Sky en daarom laat wegzetten als opvulling voor de top 10.  Je kunt dan onder de indruk zijn Vn De prestaties van Dumoulin, maar om hetzelfde aanzicht te krijgen zul je toch echt moeten proberen je te onderscheiden. Ambitie is geen vies woord!

Helaas voor Dumoulin ging Geraint Thomas net even sneller in de laatste kilometer. Toch kan de Tom zich niet echt iets verwijten, in tegenstelling tot diegene die slechts in het wiel van de Sky-trein bleven rijden, koos hij voor de aanval. Nu maar hopen dat hij niet al het kruid verschoten heeft want morgen staat de laatste, en op papier zwaarste, van de drie Alpenritten op het programma: de rit tussen Bourg-Saint-Maurice en Alpe d’Huez, 175 kilometer lang, met drie beklimmingen buiten categorie: de Col de la Madeleine, de Col de la Croix de Fer en de iconische slotklim van 13,8 kilometer. Laten we hopen dat er een landgenoot als eerste door de Nederlandse bocht omhoog klautert. We gaan er voor zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten