Dat de Franschen zo'n mooi woord als chauvinistisch hebben uitgevonden om de negatieve klank van nationalistisch af te zwakken, is nu niet bepaald een geheim, en het is dus geen verrassend nieuws dat een Franschman als "strijdlustigste renner" met het rode rugnummer wordt beloond. De organisatie van de grootste wielerwedstrijd liet zich gisteren maar weer eens verleiden tot goedkoop en doorzichtig favoritisme! We zagen toch zo'n moedig kereltje op z'n dooie eentje vertrekken na een kilometer koers, 11 minuten voorsprong sprokkelen en het vervolgens tot op 8 kilometer van de streep uitzingen in de marathonetappe van 223,5 kilometer. Geen enkele twijfel dus dat Armindo Fonseca de prijs voor de strijdlust verdiende. Maar nee, de clown, de gekke bekken trekker, de aan aanstelleritusch leidende Thomas Voeckler, die pas op 88 kilometer van de streep in Angers de gezellig wat vooruit pendelde en samen met Fonseca diep in de finale werd gegrepen, kreeg vreemd genoeg de prijs voor de strijdlust. Tot ieders verbazing natuurlijk en volgens Voeckler himself incluis. Hij had dus niet verwacht dat z'n acteertalent, z'n dode zwaan act en om de bek slingerende tong expressies hem de prijs zou brengen. Hij had er wel z'n best voor gedaan, dat wel.
Er wordt in de achterkamertjes van het peloton tijdens de Tour zoals gebruikelijk nogal druk onderhandeld en Giant-Alpecin schijnt een grote vis aan de haak te hebben geslagen. De ploeg van Iwan Spekenbrink presenteert deze Tour nog een kapitaalkrachtig bedrijf uit Zwitserland als nieuwe partij achter de WorldTour-formatie, da's geen verrassing. Nou ja, dat er een nieuwe sponsor komt misschien wel, maar niet dat het er eentje is van buiten de Euro zone, waar het geld al verdampt op de massagetafel voordat er ook maar een meter is gefietst. De Duitse ploeg met Nederlandse roots heeft daarnaast Chris Hamilton, de Australische beloften kampioen, vastgelegd voor de profploeg van 2017. Eerder werd Michael Matthews gelinkt aan Giant-Alpecin. Tevens gaat men door met de vrouwenploeg, waar Leah Kirchmann (draagster eerste roze trui Giro Rosa) bijtekent, en is er een opleidingsploeg in opkomst. Eergisteren vertelde Spekenbrink al aan Uw onraadreporter dat er veranderingen plaats kunnen gaan vinden bij zijn formatie. “Er zijn goede ontwikkelingen voor onze ploeg. Het gevolg van keuzes die we hebben gemaakt kán verandering teweeg brengen, maar wel met de nadruk op ‘kan’. Het staat in ieder geval wel vast dat we als ploeg gaan groeien”, bevestigde de Twentse teambaas. Ze zijn opzoek naar nog meer Duitse renners en het ziet er naar uit dat de Nederlandse roots zo langzamerhand verbleken.
Uw verslaggever begint langzaam grip te krijgen op de perikelen die zich dit jaar afspelen binnen de wereld van sponsors, beleidsmakers en anonieme geldschieters. Niet in de minste plaats door de gesprekken met de persoonlijke geldschuiver achter de redactie in het Portugese achterland. En ja, ik moet helaas de naam van dit heerschap buiten de berichtgeving van de Tourgazet Plagiato houden, om ook in toekomstige edities nog van de partij te kunnen zijn. Eigenlijk wenst u onraadreporter er helemaal niet bij stil te staan dat zijn gage rechtstreeks uit het Brusselse komt omdat een van de Murdock (die ik al met naam en toenaam per ongeluk heb vermeld) loyalisten nog wat Europees budget in de komende 2 jaar kan vrijmaken. De wereld is nu eenmaal niet zoals die er aan de oppervlakte uitziet, we moeten er maar me leren leven. Er is een ding wat me nu echt de neus uit komt en dat is dat liedje dat ###### steeds maar weer draait als we onderweg zijn in z'n bolide.
De rit brengt ons vandaag van Saumur naar Limoges, over een totale afstand van 237,5 kilometer. Tot aan de tussensprint, die volgt na 170 kilometer koers, zijn er niet veel hindernissen die het peloton in de problemen brengt. Kort daarna is er op de Côte de la Maison Neuve één bergpunt te verdienen. Pas daarna moet het peloton de meeste hoogtemeters overleven tot kilometer 210, waar de renners in Bonnac-la-Côte het hoogste punt van de etappe bereiken. Er wacht het peloton op weg naar Limoges opnieuw een aangename dag. Zon en wolkenvelden wisselen zich af, maar met 24 graden Celsius mag niemand klagen. Volgens Weeronline is de kans op neerslag slechts vijf procent, terwijl de wind niet verder aantrekt dan windkracht drie uit het noord-westen. De renners hebben de wind de gehele rit grotendeels in de rug. Uw reporter kijkt via de Hola-app naar de verslaggevingen van De NOS, Sporza en Eurosport, die beginnen om 14.10 met de live-uitzending en weet op dit moment van toetsen hameren nog niet waar de dag hem zal brengen. Ik wens u, beste gazet volger, echter een prettige dag met hopelijk wat meer spektakel dan gisteren! Ate Logo!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten