Dinsdag 7 juli

Bom Dia Tourtoto Deelnemers,

Later dan u verwacht van uw reporter, komt deze gazetplagiato vanuit een langzaam voortschreiende trein. Ik ben op weg naar Perpignan, de zonovergoten stad met mediterrane kleuren. De stad van de brede statige lanen met platanen of palmbomen tot in de volksstraatjes waar de lucht ruikt naar duizend-en-een geuren. De plek waar overal de historie resoneert die moet gonszen het van het leven. In het hart van het stadje moet mijn hotel liggen op slechts 200 meter van het Palais des Rois de Majorque. Ik heb een kamer geboekt in Hotel Aragon, aan de Avenue Gilbert Brutus

Het was een gedenkwaardige dag gisteren. Samen met Emilie heb ik alle ploegen zien binnen komen. Op het beeldscherm konden we de mannen volgen, wat een spectakel!
We weten het nu, Lance Armstrong en Alberto Contador hebben met hun team Astana de ploegentijdrit gewonnen. Ze waren op de streep 18 seconden sneller dan Garmin en 40 seconden sneller Saxo Bank. Maar Fabian Cancellara behoudt nipt de gele trui.
Uw verslaggever was onder de indruk van de ploeg Garmin die een bijzondere prestatie neerzette. Op 25 km van de finish besluiten om met vijf renners verder te gaan getuigt van moed!. Zoals uw ongetwijfeld hebt gezien was er voor de andere favorieten op de eindzege is minder goed nieuws.

De bank waarop ik vannacht heb geslapen, bleek niet echt een succes. Ik ben vanmorgen na veel gedraai opgestaan met een kronkel in mijn wervels. Ik voel me een beetje zoals de Rabobankploeg die in Montpellier een teleurstellende ploegentijdrit afwerkte. De val van Menchov was een smet op de etappe. Volgens Breukink was het een gevaarlijk parcours. "Een gedeelte van het parcours kan eigenlijk niet. Dat is zo smal. De laatste twaalf en het begin is ok, maar ertussen in was het echt moeilijk voor een ploegentijdrit." De ploegleider wil een podiumplaats voor Menchov nog niet direct uitsluiten. "Je weet het nooit," vertelde Breukink mij. Hij moest natuurlijk wel toegeven dat er ook ploegen zijn wiens tactiek wat beter uit de verf kwam, en waarbij iedereen ongeschonden uit de strijd kwam.

Ik had gehoord dat ik met de TGV naar Perpignan kon, en daar in de kortste tijd zou zijn. Ik ziet hier met m'n laptop op schoot in de trein. Maar snel gaat het helemaal niet. Emilie heeft me geholpen aan een kaartje, maar omdat mijn Frans net zo goed is als mijn Chinees, heb ik schijnbaar het één en ander verkeert begrepen.
Het is zelfs moeilijk om de koffie in de beker te houden en de toetsen van mijn notebook te berijken, zonder herhaaldelijk mijn vingers te misplaatsen.
TGV staat hier voor Train de Grande Vibration!

Uw verslaggever heeft de prijsuitreiking meegemaakt. Wat een Ego tripper die Armstrong. Natuurlijk mag hij lekker puh zeggen tegen de Franse media, dat is z'n goed recht. Maar het team heeft deze overwinning gehaald, en dat was hij schijnbaar even vergeten. Met rugnummer 22, zijn kopman (nummer 21) voorbij gaandem, nam hij de "prijs in ontvangst en moest ook zonodig de handjes schudden van de notabelen.
Menselijkerwijs, had hij op z'n minst de eer aan één van de andere renners kunnen laten. Voor een moment was ik even net zo blij als alle Fransen, dat de Zwitser de gele trui nog net kon behouden.

Natuurlijk hopen we met z'n allen, dat het gedoe rond de Rabobank eindelijk eens is afgelopen. Maar het risico zit er natuurlijk in dat als Menchov zich herpakt, en een paar goede dagen heeft, dat hij opstaande voet wordt ontslagen vanwege een niet bewijsbaar gerucht.
Het was heel gezellig gisteren, met rijkelijk champagne en wederom aardige muziek. De demonstratie, die u natuurlijk niet te zien kreeg via de TV, was vredelievend. Ik moet zeggen dat de organisatie de juiste plek had uitgekozen. Natuurlijk waren er wat discussies over de tour-caravaan, die zo slecht voor het milieu is. Het werd laat, en uw reporter had vanmorgen dan ook moeite om op gang te komen. Over een uurtje zal ik aankomen op de plaats van bestemming en opzoek gaan naar m'n hotel. Ik heb geen flauw idee wat ik er van moet verwachten.
52 Euro voor een overnachting blijft binnen de perken van mijn budget. Vorigjaar heeft de directie van "mijn" Lisboa Notícias Engraçadas Jornal nogal commentaar gehad op mijn uitgave. Ik heb de afgelopen dagen regelmatig over mijn schouder gekeken. Ik voelde me achtervolgd, maar kon me niet vergewissen van enige bespiedende ogen. Ik weet dat de mogelijkheid bestaat dat ik Jacques Chapelure tegen het lijf loop. Tommeke heeft me voor hem gewaarschuwd. Overigens over Tommeke, de redactie in Portugal heeft natuurlijk het interview geplaatst, maar ze hebben eindelijk uitgevogeld dat Karel Kettingkast het alter-ego van Carlos Guarda de Cadeia is. Ze zijn niet blij. Ze waren in de veronderstelling dat het interview exclusief zou zijn. Ik ben op de virtuele vingers getikt. Ik neem aan dat ze de GazetPlagiato dus zullen volgen.

Uw reporter was gisteren onder de indruk van Cavendish, wat heeft die man gereden. De vijfde etappe is er een die de sprinters op het lijf geschreven is, en de route biedt op zich geen noemenswaardige moeilijkheden. Er liggen op weg naar Perpignan dan wel twee heuveltjes van de vierde categorie na meer dan honderd kilometer koers, maar de Col de Fauilla is vier kilometer lang aan gemiddeld 3.3% terwijl de Côte de Treilles 1,3 kilometer aan gemiddeld 4,2% is. Daarvan zal deze topsprinter niet bang worden. De wind zal - net als in de etappe naar La Grande Motte - een grote rol kunnen spelen. Vanaf Leucate-Plage op 60 kilometer van de finish gaat het 40 kilometer langs de Middellandse Zee. Het kan me niet schelen wat er gebeurd, maar het zou toch voor uw verslaggever een tegen valler zijn als niet tenminste Robert Gesink en Koen de Kort in de kop van het peleton zouden zitten. Ja, het wordt tijd dat we eens op z'n Hollands in de waaier gaan rijden. Hopelijk staat er vanavond weer eens een tafel klaar. Het is al moeilijker om gasten te vinden. Een paar dagen geleden stonden ze nog in de rij.
U zult het lezen...vannacht of morgen vroeg.

Bom Dia,

Karel Kettingkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten