Tour de France 2023, een voorwoord van Karel Kettingkast

Welnu, dames en heren, wielerliefhebbers – jawel, sommige woke principes gaan totaal voorbij aan het Portugese platteland waarin uw onraadreporter zich een weg baant - het is weer bijna tijd voor een nieuwe spannende editie van de Tour de France! Maak je klaar om getuige te zijn van 's werelds meest ambitieuze pedaalduwers terwijl ze beginnen aan een reis vol zweet, tranen en meer lycra dan een discofeest in de jaren '70. Zorg er voor dat je vanaf de proloog vakantie hebt, bereid je voor op marathon gelijkwaardige uren op de bank, leun achterover, ontspan en aanschouw de capriolen die zich voordoen op de Fransche wegen.

Terwijl we geconfronteerd gaan worden met nieuwe windtunnel hoofddeksels tijdens de tijdrit kilometers, mekaniekers met accu-slagmoersleutels en we de tijden van het wiel wisselen in statistieken gaan bijhouden gelijk in de Formule 1, zullen we hoogstwaarschijnlijk ook in deze Tour helaas niet verschoont blijven van de haast onvermijdelijke crashes en massa valpartijen. Met arendsogen kijken we of er onrechtmatig weggegooide energiereep verpakkingen leiden tot het uitdijen van de, in Zwitserland geparkeerde belastingvrije, bankrekening van de ASO door uitgedeelde boetes.  Oh zeker, we verheugen ons op de Tour de France, waar het buitengewone en het absurde vaak door elkaar lopen. Laten we dus, terwijl we ons opmaken voor dit epische wielerspektakel, niet alleen het uithoudingsvermogen van deze ongelooflijke atleten waarderen, maar ook de momenten van hilariteit, tegenslagen, luchthartigheid en bovennatuurlijke krachten appreciëren.

Naast al de nieuwe gezichten, zullen we ook mastodonten moeten missen. Geen angstig wegkijken meer bij natte wegen, diepe afdalingen en gevaarlijke massa sprints van de voormalige koning van Biafra, Maarten Ducrot, die sinds 2004 bij NOS Studio Sport als co-commentator de uitzendingen opfleurde met anekdotes en insider informatie. Zijn laatste commentaar was afgelopen 16 april 2023 bij de Amstel Gold Race. Met pensioen op je 65ste, zoals het eigenlijk hoort, helaas zal uw Tourgazet Plagiato verslaggever tot z’n 70ste de knoppen op het toetsenbord moeten aanslaan. 

Na een enerverende Ronde van Italië, waarin de sporadisch opgestelde Nederlandse renners als voorgeprogrammeerde robotjes wederom een buitenlandse kopman tot de zegen moesten verhelpen en de overmacht van de zogenaamde “Nederlandse” Jumbo formatie ook de winst opeiste met een gastarbeider als kopman in hun gelederen, in het - op de Tour - voorbereidende Critérium du Dauphiné, werden alle wielerliefhebbers weer eens geconfronteerd met de ultieme gevolgen van die – door commerciële belangen en spektakel zucht aangewakkerde – competitiviteit. Tijdens de 5e etappe van de Ronde van Zwitserland, tijdens de afdaling van de Albulapas, kwam de 26-jarige Zwitser Gino Mader, vreselijk ten val en kwam 30 meter dieper op de bodem van een helling in een riviertje terecht.

Mäder gold als een goed klimmer. Hij eindigde in 2021 als vijfde in het eindklassement van de Vuelta a España en won dat jaar ook een etappe in de Giro d'Italia. De tourdokter Roland Kretsch was snel ter plekke en trof hem bewusteloos en zonder polsslag aan in het water. De renner werd 25 minuten lang gereanimeerd en werd met een helikopter naar een ziekenhuis in de plaats Chur gebracht, waar hij ondanks alle inspanningen van de doctoren overleed. Ducrot beschreef hem als een belofte voor de toekomst, waar zowel de belofte als de toekomst wegglipten onder smalle bandjes op lichtgewicht velgjes met 100 kilometer per uur.

Het risico zal in de komende Tour de France niet minder zijn. De ultieme gevolgen die de jonge Zwitser het zoveelste “memorial sculptuur” langs de weg en een nooit meer opgespeld rugnummer zal voortbrengen, zoals iedere ronde wel een denkmaal langs de route heeft, zullen de deelnemers van de Tour beslist parten spelen. Tot aan het startschot van de eerste etappe wel te verstaan, want dan is al het risico weer gewoon een onderdeel van de wedstrijd. Er zal hard gedaald worden, in gevaarlijke sprints gestreden worden en ongetwijfeld gevallen worden tijdens onvoorziene omstandigheden, wegversmallingen en onhandig afgebakende obstakels. 

Maar toch, maar toch, beste wielerliefhebbers, we zullen er voor gaan zitten, ons verheugend op de spannende strijd, die zich in overwegend prachtige landschappen gaat afspelen. We juichen voor Nederlandse renners in buitenlandse dienst en nemen op de koop toe dat de eventuele overwinningen der vaderlandse ploegen (Jumbo en DSM) moeten worden bewerkstelligd door duur ingehuurde Denen, Slovenen, Belgen, Amerikanen, Engelsen en wat al niet meer, waarbij onze nationale renners in een dienende, knechtende rol hun salaris verdienen. Uw onraadreporter zal vooral de verstrengelingen, de grotere verbanden en het kleine leed in de gaten houden. Dat gezegd hebbende, beste fans, een voorlopig adieu, in de hoop dat we vanaf 1 Juli dagelijks de Tour de France kunnen volgen en uw allen verslag kunnen doen over het wedstrijd verloop en de gebeurtenissen die zich in de spelonken van de ASO en UCI afspelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten