2022 Etappe 2; De wind steekt op, een fietsende boer die wel weet te overtuigen.

In de 2e etappe gaat het in 199 kilometer van Roskilde naar Nyborg. En ja, dat gebeurd toch echt op de fiets, zonder die Star Trek helmen en roofbende bivakmutsen die hun intrede maakten tijdens de tijdrit van gisteren. Wellicht dat er wat meer rekening gehouden wordt met de aerodynamica vanwege de 18 kilometer lange brug die aan het einde van de etappe zal opdoemen, in tegenstelling tot die andere race die op hetzelfde tijdstip plaatsvindt in Roskilde zullen loshangende en wind happende delen als vanzelfsprekend in – door de jaren heen – geëvolueerde wielerkleding op een zo min mogelijk obstructieve wijze zijn verborgen. De tegenwoordige tijd vergt allerlei communicatie apparatuur die op sublieme wijze schijnt te verdwijnen in de tweede huid van de renners.

Yves Lampaert heeft dus op de eerste dag van de Tour voor een stunt gezorgd. De Belg pakt de gele trui door Wout van Aert en Tadej Pogacar in de openingstijdrit naar de plaatsen twee en drie te verwijzen. De boerenzoon uit West-Vlaanderen kon dat zelf nauwelijks bevatten. De enige renner van het Quick-Step-Alpha Vinyl team die weigerde om zo’n ridicule koker uit een sciencefiction film op z’n hoofd te zetten bewees gelijk de onzin van zulks een windtunnel gedrocht. Terwijl in Nederland het nieuws ontluikt dat vanaf 2030 de automobilisten niet meer voor autobezit, maar voor gebruik gaan betalen, komt de kersverse Nederlandse kampioen tijdrijden Bauke Mollema over de meet. Het zou uiteindelijk niet de snelste tijd worden, maar het schijnt dat Bauke op z’n “ouwe dag” toch zijn aanpak ten goede heeft kunnen verbeteren. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schijnt ook na, het jaren van aanmodderen door diverse coalitieregeringen, eindelijk tot inzicht te komen en kondigde een 'eenvoudig systeem’ aan, waarbij de automobilist per kilometer gaat betalen. Nee, dat is geen nieuwe uitvinding, dat is een systeem dat hier in het Portugal van uw onraadreporter al 10 jaar in werking is. 2030 is nog ver weg, zo ook Parijs! 

In de eerste helft van de race, vandaag, volgen kort achter elkaar drie klimmetjes – Côte d’Asnæs Indelukke, Côte d’Høve Stræde en Côte de Karup Strandbakke -, terwijl de enorme hangbrug op 16 kilometer van de meet zeker niet vlak is. Bovendien heeft de wind hier vrij spel, alhoewel bepaalde winden bij wet verboden zijn in Denemarken. Krijgen we een waaierspektakel? Gezien de weersverwachtingen zal het wel meevallen en er zijn diverse sprintersploegen die “de boel bij mekaar” zullen proberen te houden. Het zal een jacht worden op zowel de gele als de groene trui, waarbij de Nederlandse supermarkt ploeg met haar overwegend oost, noord en zuid Europese immigranten renners wellicht een gooi doet naar beide truien. Het zou zomaar kunnen zijn dat de Nederlanders in buitenlandse dienst een poefje roet in het eten strooien of een klontje klei tussen de remmen werpen. Uw verslaggever heeft een lichte voorkeur die, vanwege de contacten in het peloton, wijselijk op een notitieblaadje op het laptop scherm verborgen blijft.

Over het algemeen klassement valt nog weinig te zeggen, we hopen op verrassingen. Het wordt een mooie Tour zaterdag, het zou u sieren, beste tourgazet volger, ervan te genieten en mocht de bank versleten zijn aan het einde van deze maand, bedenk dan dat een maand lang thuis rondhangen en uiteindelijk een nieuwe bank kopen, altijd nog goedkoper is dan een paar weken op vakantie in eigen land!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten