2020 Etappe 4 "Visie is niet iets dat geblokkeerd wordt door een olifant"

Wel beste wielervrienden, u hebt het kunnen aanschouwen als u op de bank zat met een biertje en een zak chips. Primož Roglič wist vandaag te zegevieren op Orcières-Merlette en de Sloveen mocht na afloop Wout van Aert, U weet wel die Belg met een Nederlandse vader, bedanken voor zijn robot-achtige prestatie. Tommeke had het wat moeilijker, Bouke kon ook nog net volgen, met andere woorden, ze pedaleren mee vooraan in het peloton. Het geeft wel aan dat de visie van het gele Jumbo team zijn vruchten afwerpt. Visie is altijd goed, zeker voor de lange termijn. Een gedegen plan met een doel.

Juist op het moment dat uw onraadreporter wakker werd vanwege de ongelukkige ligging op de bank, zag hij het treurende beeld van Wout Poels die met zijn gebroken rib en zijn ademhalingsproblemen moest afhaken in de staart van het peloton. Och wat wordt hij de hemel in geprezen wegens zijn doorzettingsvermogen en karakter door tv-commentatoren en dwaze journalisten. De hele discussie over de veiligheid van de wielrenners stoelt op drijfzand gezien het onvermogen van de tour- en ploeg artsen om iemand die hoestend en bloed proestend zijn etappe kilometers aflegt, uit de race te halen. De Tour is als een onbemande trein die net als in een Noord-Italiaans station wegreed zonder machinist en later ontspoorde. De machinist en conducteur waren net uitgestapt voor een pauze. Het verschil is dat de bobo’s van de UCI en commerciële geldwolven van de ASO, die de wielersport nu al jaren in hun greep hebben, geen bijna lege trein met slechts één passagier aan boord de berg af duwen, maar een peloton vol doldwaze karakters, zoals Woutje, die nu eenmaal zo af en toe tegen zichzelf beschermd moeten worden.

De Italiaanse justitie stelt een onderzoek in naar het incident, nu de regionale spoorwegmaatschappij Trenord heeft gemeld dat “door nog vast te stellen oorzaken” de trein het station van Paderno verliet “zonder personeel aan boord”. Het veiligheidssysteem stuurde de trein vervolgens naar een stuk ongebruikt spoor bij het station Carnate-Usmate, zei Trenord in een verklaring. Zo reageren ze bij de UCI dus meestal ook, alleen zijn de gevolgen wat groter, menig talent in het peloton heeft ’n leven verloren de afgelopen jaren. Trieste gebeurtenissen waarvan men echter schijnt te accepteren dat het een gewone bijkomstigheid is bij de zoektocht naar nog zwaardere beklimmingen, gevaarlijkere afdalingen en spectaculaire aankomst plaatsen.


Morgen verlaat de Tour de Alpen en trekt naar de Ardèche, waar de streep is getrokken in Privas, terwijl de start is in de Alpenstad Gap, waar Matteo Trentin vorig jaar in zijn Europese kampioenstrui solo de overwinning behaalde. Het wordt dus weer zo’n dag voor “sprinters”. Sprinters, renners die vaak bij de eerste heuvel of viaduct al moeten afhaken, zullen door hun teams “treintjes” – en hoe gevaarlijk is dat zonder machinist en conducteur – naar een paar honderd meer van de meet worden gebracht, waar ze dan hun kunsten mogen vertonen. Uw onraadverslaggever heeft daar zo zijn eigen gedachten bij. Een daarvan is dat zo’n sprintetappe winst alleen in de boeken zou mogen komen als de renner ook daadwerkelijk de Tour afsluit in Parijs. Hollands hoop in Corona dagen, Cees Bol, die twee dagen na zijn fraaie derde plek in die onstuimige openingsrit rond Nice, genoegen moest nemen in Sisteron met de zevende plaats kan in deze etappe nummer vijf wellicht revanche nemen. Laten we hopen dat de machinist van zijn trein de boel in het spoor houdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten