De Italiaanse justitie
stelt een onderzoek in naar het incident, nu de regionale spoorwegmaatschappij
Trenord heeft gemeld dat “door nog vast te stellen oorzaken” de trein het
station van Paderno verliet “zonder personeel aan boord”. Het
veiligheidssysteem stuurde de trein vervolgens naar een stuk ongebruikt spoor
bij het station Carnate-Usmate, zei Trenord in een verklaring. Zo reageren ze
bij de UCI dus meestal ook, alleen zijn de gevolgen wat groter, menig talent in
het peloton heeft ’n leven verloren de afgelopen jaren. Trieste gebeurtenissen
waarvan men echter schijnt te accepteren dat het een gewone bijkomstigheid is
bij de zoektocht naar nog zwaardere beklimmingen, gevaarlijkere afdalingen en spectaculaire
aankomst plaatsen.
Morgen verlaat de Tour de Alpen en trekt naar de Ardèche, waar de streep is getrokken in Privas, terwijl de start is in de Alpenstad Gap, waar Matteo Trentin vorig jaar in zijn Europese kampioenstrui solo de overwinning behaalde. Het wordt dus weer zo’n dag voor “sprinters”. Sprinters, renners die vaak bij de eerste heuvel of viaduct al moeten afhaken, zullen door hun teams “treintjes” – en hoe gevaarlijk is dat zonder machinist en conducteur – naar een paar honderd meer van de meet worden gebracht, waar ze dan hun kunsten mogen vertonen. Uw onraadverslaggever heeft daar zo zijn eigen gedachten bij. Een daarvan is dat zo’n sprintetappe winst alleen in de boeken zou mogen komen als de renner ook daadwerkelijk de Tour afsluit in Parijs. Hollands hoop in Corona dagen, Cees Bol, die twee dagen na zijn fraaie derde plek in die onstuimige openingsrit rond Nice, genoegen moest nemen in Sisteron met de zevende plaats kan in deze etappe nummer vijf wellicht revanche nemen. Laten we hopen dat de machinist van zijn trein de boel in het spoor houdt.
Morgen verlaat de Tour de Alpen en trekt naar de Ardèche, waar de streep is getrokken in Privas, terwijl de start is in de Alpenstad Gap, waar Matteo Trentin vorig jaar in zijn Europese kampioenstrui solo de overwinning behaalde. Het wordt dus weer zo’n dag voor “sprinters”. Sprinters, renners die vaak bij de eerste heuvel of viaduct al moeten afhaken, zullen door hun teams “treintjes” – en hoe gevaarlijk is dat zonder machinist en conducteur – naar een paar honderd meer van de meet worden gebracht, waar ze dan hun kunsten mogen vertonen. Uw onraadverslaggever heeft daar zo zijn eigen gedachten bij. Een daarvan is dat zo’n sprintetappe winst alleen in de boeken zou mogen komen als de renner ook daadwerkelijk de Tour afsluit in Parijs. Hollands hoop in Corona dagen, Cees Bol, die twee dagen na zijn fraaie derde plek in die onstuimige openingsrit rond Nice, genoegen moest nemen in Sisteron met de zevende plaats kan in deze etappe nummer vijf wellicht revanche nemen. Laten we hopen dat de machinist van zijn trein de boel in het spoor houdt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten