“Beste ASO”, opende Tim Declercq op Twitter. “Willen jullie een koninklijke spurt op de Champs-Elysées zonder een spurter? Want je moet een steengoede klimmer zijn om de originele tijdslimiet van 30 minuten in een rit met meer dan 5.000 hoogtemeters te halen.”
Het was inderdaad puffen en zweten voor de spurters in de rit naar Alpe d’Huez. In de twaalfde etappe moesten er exact 4.985 hoogtemeters overwonnen worden. Dat is meteen het hoogste cijfer voor een WorldTour-koers dit jaar. Maar dat was van te voren bekend. De Tour de France gaat niet alleen over sprinten, dan dagen lang klootviolen achter in de “bus” als het even wat moeilijker wordt, om vervolgens met een halve dag achterstand als zogenaamde winnaar als eerste over de meet te komen in Parijs! Om in Parijs te kunnen winnen moet je allround genoeg zijn om de Tour daadwerkelijk uit te rijden. Ja, inderdaad meneertje Declercq, Je moet een beetje kunnen klimmen om van enige waarde voor de Tour de France te zijn, zo niet, dan zijn er altijd nog rondes in vlakkere landen, Frankrijk heeft nu eenmaal bergen!
Peter Sagan mag zich zo stilaan rijk rekenen. Die groene trui lijkt hem nu echt niet meer te kunnen ontglippen. Toch heeft ook hij gisteren flink moeten zwoegen. “Dit was een van de zwaarste Tour-ritten die ik ooit heb gereden”, klonk het bij de Slovaak op Twitter. “Voor mij ging het om het overleven van de Alpen en de drie zware beklimmingen. Het is een harde Tour. We moeten er elke dag voor vechten.” En een dag later gewoon weer voor de overwinning gaan, zo simpel is het als je het talent en doorzettingsvermogen hebt!
Het peloton wist vervolgens het verschil van twintig seconden niet te dichten, waarna Vos de ritzege kon pakken vanuit de vlucht. Terwijl Vos door haar overwinning en de onderweg gesprokkelde bonusseconden de nieuwe leidster in het algemeen klassement werd, belde de hulpdienst in het Amerikaanse Lisbon met het noodnummer in Lissabon. Eind goed al goed! Ja, een “app” gemaakt in de USA, gaat er vanuit dat Lisbon, Paris, en veel andere wereld steden allemaal in Amerika liggen. Feit is, dat doen ze ook. Amerika is zo “great” dat ze zelfs de plaatsnamen moesten plagiëren omdat ze zelf geen idee hebben.
De etappe van vandaag was dus gewoon zoals er wel meer zijn, groepje voorruit, peloton haalt ze in en de Groene truidrager wint. Daar valt weinig meer over te zeggen. Gelukkig werkt een onraadreporter achter de schermen en in de schaduw van de verblindende UCI zon, en zo valt er nog wel wat te melden over aanstaande transfers van renners. Hoewel het nog een kleine twee weken duurt voordat de transfermarkt officieel opengaat, zijn er natuurlijk altijd informanten die al op de hoogte zijn. Zo ook hier in Portugal! Een van Portugals grootste talenten, João Almeida, staat in de belangstelling van Quick-Step Floors. Ondanks dat one redacteur Zacharias Zaagblad persoonlijk contact had met de mensen bij Sunweb om deze talentvolle coureur aan te prijzen, zodat Dumoulin wat extra hulp zou hebben. De 19-jarige die nu rond rijdt in het shirt van Hagens Berman Axeon won dit jaar Luik-Bastenaken-Luik voor beloften en eindigde als tweede in de Giro d’Italia voor beloften. Almeida staat vooral te boek als een groot talent voor de zwaardere eendagskoersen met de nodige heuvels erin. Dit seizoen laat hij echter zien ook in het rondewerk zijn mannetje te staan.
Van wat onbeduidendere aard zijn de wissels van Carlos Verona van Mitchelton-Scott naar Movistar en Imanol Erviti van Movistar naar Mitchelton-Scott.
Na drie Alpenritten en een vlakke dag wacht de renners nu een heuveletappe naar Mende. Een vlucht die het haalt tot het einde is één van de mogelijke scenario’s voor deze veertiende Touretappe, die ook zomaar zou kunnen uitmonden in een spannend gevecht tussen de klassementsrenners. We weten waar de Nederlanders toe instaat zijn………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten