Bom Dia Tourvolgers, jawel Karel stapt vandaag in het groene gevaar om via de toeristische route in Nederland te geraken. Nee, de Tourgazet Plagiato heeft ook dit jaar niet echt een budget gekregen van het Lisboa Notícias Engraçadas Jornal, en uw onraadreporter is zoals gewoonlijk geheel op zichzelf aangewezen.
De Portugese, Spaanse en Fransche tolwegen zullen dus vermeden moeten worden. De voorraad koffie is rijkelijk aanwezig in de Tupperware bakjes die Mevrouw Kettingkast zorgvuldig heeft samengesteld zodat manlief de komende maand geen hoofdpijn hoeft te hebben. Wij van de redactie hebben nog wel contact gehad met de bazen van Tommeke DuMoulin, maar ook zij zagen geen heil in een sponsorcontract. Het schijnt dat de cafeïne doping even niet lekker ligt bij de Duitse wiekersponsor Alpecin, "hoofd" sponsor van wielerploeg Giant.
Laten we hopen op een veilige Tour, want menige renner, onder wie Bauke Mollema, kijken nou niet meteen uit naar de eerste week van de Tour de France want als ze weer als malloten gaan rijden, voorziet menigeen weer, net als vorig jaar, ondoordachte valpartijen. "Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen", zei Mollema in een blog op Cyclingnews. "Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel." Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress.
"Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar." Hij vergeet daarbij waarschijnlijk dat het jaren geleden anders was, toen waren er nog sponsors als mysterieuze koekmerken, opvolgmelk firma's en hulpmiddelen waar James Bond jaloers op zou zijn geweest.
Jammer dat de koninginnenrit op de voorlaatste dag niet over de legendarische Galibier gaat. De route is door aardverschuivingen in april onbegaanbaar en niet op tijd hersteld, maar dat was te verwachten als er gewerkt wordt met de Franschen slag. De route is aangepast. De lengte van de rit blijft ongeveer gelijk, maar de renners gaan eerst over de Croix-de-Fer om daarna zoals gepland te finishen op Alpe d'Huez. Het nieuwe 'dak' van de Tour wordt nu enkele dagen eerder bereikt, ruim twintig kilometer voor de finish van de zeventiende etappe bovenop de Col d'Allos (2.250 meter). Wie daar als eerste passeert, krijgt de Henri Desgrange-prijs. 't Zou toch een mooie prijs zijn voor Kelderman of Poels. De Croix-de-Fer maakte ook al deel uit van de negentiende etappe, dus Karel heeft een reisdag minder. We verheugen ons er nu al op!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten