Zaterdag 18 juli, 9.00 uur

Bom Dia vrienden van Ted en Felix.

Aan de tafel van gisterenavond had ik als gast Damien Lesca en een vertegenwoordiger van de Franse politie, meneer Ariol. De laastste natuurlijk om te praten over het merkwaardige schiet incident in de etappe.

Rabobank-sprinter Óscar Freire is in de etappe naar Colmar geraakt door een kogel uit een luchtbuks. Ploegarts Dion van Bommel moest de kogel verwijderen uit zijn bovenbeen. Ook Julian Dean moest het ontgelden, hij raakte geblesseerd aan de duim.
Beide renners kunnen waarschijnlijk morgen wel van start. Freire reed de etappe in ieder geval zonder fysieke ongemakken uit. Hij hoefde ook niet te bekomen van de schrik. "Hij bleef er heel koel onder. Maar zo is Óscar. Die maakt zich niet snel druk", reageerde Van Bommel. Volgens de ploegarts had het wel veel slechter kunnen aflopen. "In het dijbeen kan zo'n kogeltje weinig schade aanrichten, maar als Óscar een dergelijk projectiel in een oog krijgt, is hij wel blind. Ik vind dit schandalig en heb het nog nooit in mijn carrière meegemaakt." Meneer Ariol kon me vertelel dat het incident gebeurde in de afdaling van de Platzerwasel, bij kilometerpaal 165.
Renners hoorden drie lichte schoten kort na elkaar. Twee daarvan troffen doel. Rabobank-ploegleider Frans Maassen reageerde verbijsterd. "Een werkelijk onvoorstelbaar voorval. Ik hoop dat ze de zaak op kunnen lossen, want dit is iets wat heel snel de kop moet worden ingedrukt", reageerde Maassen.

De Rabobank-ploeg ging in het hotel in conclaaf met de Franse gendarmerie, op initiatief van tourorganisator ASO. Er zal een aangifte worden opgenomen. Volgens woordvoerder Luc Eisenga van de ploeg wordt het voorval zeer hoog opgenomen door de ASO. Vooral omdat ze zelf de schutter niet kunnen aanpakken, omdat alleen bij doping gebruik Onschuld moet worden bewezen, en hier natuurlijk de bewijslast andersom ligt.
Het is dan wel geen doping, maar er zal zeker een uitgebreid onderzoek volgen, aldus meneer Ariol. Maar zo deelde hij ook mede; "Iemand daar voor arresteren is natuurlijk lastig, je moet eerst zijn of haar schuld zien te bewijzen. Door alle aandacht zijn er nu natuurlijk wel andere gekken op een idee gebracht.

Brusselaar Damien Lesca is een alternatieve verhuizings- en boodschappendienst begonnen: per fiets met aanhangwagen. Op zijn facturen staat precies hoeveel CO2 zijn klanten daarmee uitsparen. Als voorbeeld gaf hij aan hoe een klant bijna 3 kilo CO2 uitstoot bespaard.

"Ik moest een paar lege kratten naar de winkel brengen en volle weer opladen. Als een professioneel bedrijf dat doet, rijden ze twintig kilometer en dat staat gelijk aan drie kilo koolstofdioxide."

Damien doorloopt met ons zijn orderboek voor één dag. Hij moet een kast gaan ophalen, dan een twintigtal kussens naar het Warandepark brengen voor een theatergezelschap. Daarna moest hij langs Brusselse bibliotheken fietsen om er enveloppen af te geven. Daarna moest hij bij een restaurant afval ophalen.

"Ik ben nog maar een week bezig en de opdrachten stromen binnen. Gelukkig zijn het allemaal vrij handelbare stukken die ik moet transporteren. Ik ben een beetje in snelheid genomen. Pas over twee weken komt mijn Filibusfiets (zie foto) uit Duitsland aan. Daarop kan ik veel makkelijker stapelen. Voorlopig moet ik me redden met mijn stadsfiets met aanhangwagentje."

Damien komt uit Frankrijk, uit de streek van Lyon. Daar is vijf jaar geleden een fietsverhuizingsdienst gestart.

"Het was een moeilijke start. Het eerste jaar waren er amper opdrachten maar daarna liep het los. Ze hebben nu zelfs fietsers in dienst om de opdrachten te kunnen volgen. Ondertussen doen ze het ook in andere Franse steden. Het was zaak om er als eerste mee te zijn in Brussel."

Ik vroeg hem of het niet veel te langzaam en te duur is voor de klanten.

"Je moet vooral bij mij komen omdat je iets wil doen voor het milieu. Niet omdat ik goedkoop ben. Want zoveel verschillen mijn tarieven niet met de professionele koeriers. Tot 20 kilo vraagt ik 5 euro, tussen 20 en 40 kilo 8 euro en meer dan 40 kilo is 12 euro. Dat is telkens voor en traject van vijf kilometer. Is het verder, dan kost dat maar één euro meer. Dat kan nooit zeer ver zijn, want ik rijd alleen in Brussel."

Damien was voorheen actief in het alternatieve circuit. Hij toont zijn portefeuille: ze is geplooid van een lege melkdoos.

"Ik heb nog lessen gehouden waarin ik hergebruik van materialen aanleerde. Hoe je je eigen tandpasta maakt, dat soort dingen."

Dan komt een dreun van een bekentenis.

"Ik zat ook een tijd in het reguliere arbeidscircuit. Zo werkte ik een jaar voor het autobedrijf Toyota. Ik zat op de leasingdienst. Toyota maakt reclame met zijn milieuvriendelijke auto's, maar ik stelde vast dat vooral de vervuilende wagens het meest werden geleased."

Damien haalde wel zijn rijbewijs maar kocht nooit een wagen.

"Omdat ik niet wil vervuilen. Sinds ik professioneel fietsverhuizer ben, voel ik de vervuiling echt. Ik heb pijn in de borststreek na een lastige verhuizing. Daarom ga ik een masker dragen."

Op de vraag of hij stimulerende middelen tot zich nam was er eigenlijk geen antwoord. Maar omdat Tyler een goed gesprek met Damien had, en deze nu ook in de USA zo'n transportdienst gaat opzetten vrees ik het ergste.

Iemand die in iedergeval gisteren gecontroleerd zal zijn is de nieuwe held Heinrich Haussler. Hij bleef als enige over van een kopgroep en kwam solo over de streep.
Deze dertiende etappe kondigde zich aan als verraderlijk lastig, maar de favorieten hadden er - opnieuw - geen zin in. Zeven renners gingen er al vroeg vandoor, maar de drie sterksten van die kopgroep gingen na 60 kilometer alleen door. Dat waren Heinrich Haussler, Ruben Perez Moreno en Sylvain Chavanel.
Perez Moreno moest op de col de la Schlucht, een col van tweede categorie, lossen en dus gingen Chavanel en Haussler alleen verder. In de afdaling van de Platzerwasel liet Haussler, Chavanel en mij bij de McDonalds achter en snelde hij alleen richting Colmar. In de achtergrond reed Amets Txurruka nog weg uit het peloton, maar ook hij geraakte niet meer in de buurt van een ontketende Haussler. Eindelijk een mooie overwinning voor de Australiër, die eerder dit seizoen al tweede werd in Milaan - San Remo en in de Ronde van Vlaanderen. Txurruka werd tweede en Brice Feillu reed naar een derde plaats.

Het algemen klassement is dus het enige klassement waar er gisteren opnieuw niets veranderd is. Dat zal vandaag wellicht ook niet gebeuren, want dan krijgen de renners een relatief vlakke etappe voorgeschoteld. Deze overgangsrit lijkt op papier een prooi voor sprinters al mogen we de mogelijkheid dat een groepje vluchters zaterdag voor de dagzege mag gaan strijden niet uitsluiten. Een dag voor de Alpen wordt er vaak rustig aan gedaan, het is dus maar de vraag of de sprintersploegen zich overmatig willen inspannen. Ik hoop op een groep vluchters, met Niki Terpstra.

We zullen het zien vandaag, maar uw reporter kijkt uit naar de Alpen!

Vanuit Colmar een prettige tourdag,

Karel Kettingkast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten