22 JULI - NIEUWS!!

Bom Dia, Tourtotostrijders,

Ja, sommigen van u hadden het goed gezien. Uw verslaggever langs de kant van de weg, pal voor hotel Belvederè! Ik heb staan wachten met zweet in mijn schoenen, maar daar kwam hij hoor! Kenny van Hummel, met een enorme snelheid in de afdaling. De bijrijder van de bezemwagen had zelfs de koek moeten verwijderen, omdat de snelheid anders onverantwoordelijke gevolgen met zich mee zou brengen. Van Hummel reed opnieuw vrijwel de hele dag alleen, slechts gevolgd door ploegleider Merijn Zeeman en de bezemwagen. De sprinter uit Huissen begint een hype te worden.
Zelfs de New York Times besteedde al aandacht aan Van Hummel, die voor de start van de ene naar de andere camera werd gesleept. “Ik een fenomeen? Ik doe gewoon mijn werk, net als iedereen hier.” Morgen weer een zware bergrit met vijf zware beklimmingen. Misschien wel zwaarder dan vandaag. Kan Van Hummel nog 1 keer boven zichzelf uitstijgen? Meestal krijgt de aanvaller van de dag de prijs voor de meest strijdlustige renner. Maar eigenlijk verdient Van Hummel die prijs al een paar dagen.

Opmerkelijk nieuws kwam uw verslaggever in de schoot geworpen.De chef van de tour commissarissen, Philippe Dufault, heeft voor het volgende jaar nieuwe volgwagens besteld."Ik ben er zo moe van om constant met m'n kop in de wind te zitten, ik voel me soms ale een verzopen windhapper" zo was zijn verhaal gisteren. "Ik ben verdorie de Chef, en ik sta constant door het dakraampje van een oost-europese sedan als een dronken student na een avond goed zuipen".Hij voegde daaraan nog de milde woorden: "Mijn haar zit consstant in de war, en m'n tanden zijn gepenetreerd door die rot muggen".“Het is een fransman onwaardig, ik heb er schoon genoeg van”, vervolgd Dufault. “Als de Paus met 5 km per uur al een luxere rit heeft, dan heb ik daar als Tour commissaris zeker recht op!"

La Toussuire Coachworks heefd de opdracht gekregen om deze auto's te bouwen.
Gilbert Gramont of LTC legde uit; “Het is een ongewone opdracht, maar we willen met alle technische liefde zo'n speciaal voertuig bouwen".Naast dat er voor een 360° uitzicht is gezorgd, zal de wagen veel bijzondere kenmerken hebben. Gramont verteld over de andere "special features". “Het is voor het merendeel veiligheidsglas, omdat er nu éénmaal ook rekening gehouden moet worden met de kogels die kunnen afketsen in de tour. We waren een beetje verrast dat er ook een toilet mét bidet ingebouwd moet worden, maar ja, wie zijn wij om te oordelen, we bouwen wat wordt gevraagd."

Dufault verdedigd de speciale wensen; “De etappe's zijn lang, en net zoals bij de renners, roept bij ons de natuur ook op tot vormen van verlossing". "Ik heb liever mijn privacy, dan zolas het tot nog toe moet, langs de weg, achter een muurtje, bij mensen in de tuin". "Ik ben voolopig niet van plan om mijn post op te geven, dus wil ik er voor zorgen dat mijn positie zo comfortabel mogelijk is", vervolgd Dufault, "Misschien wil ik ook nog een Mini-bar". Uw verslaggever vroeg of hij niet bang is om verward te worden met de Pausmobiel, maar Dufault antwoordde: "Het is prima als de mensen me verwarren met de paus, als ze op de knieën willen of buigen en rozen naar me willen gooien, heb ik daar geen problemen mee!" "Eigenlijk zou ik dat respect ook verdienen".

La Toussuire Coach is van plan de wagen te bouwen op het chassis van een BMW X5, Dufault wenst ook nog motorische aanpassingen en chroom-wielen. Gilbert Gramont sprak ook nog over een heleboel andere Bling Bling onderdelen....we wachetn af!

Gisteren won dus de Spanjaard Mikel Astarloza de 16e rit. Hij bleef zijn medevluchters net voor en kwam solo over de finish. Jurgen Van den Broeck reed een erg knappe wedstrijd en eindigde vijfde. In de eerste klim reed een erg grote groep van een twintigtal renners weg van het peloton. Daarbij alweer Jurgen Van den Broeck, die dus net als eergisteren mee was in een vroege vlucht. Laurens deed het aardig, maar na de val van Voight kwam echt de schrik weer in de benen. Uw reporter heeft begrip voor ten Dam.



Ook de eigenaar van de bolletjestrui, Franco Pellizotti, zat er vooraan bij en deed vandaag een uitstekende zaak in het bergklassement. Op de klim van de Col du Petit-St-Bernard brak de koers ook echt open bij de favorieten. Zowel Andy als broer Fränk Schleck reden weg, maar werden onmiddellijk gegrepen door gele trui Alberto Contador.
Lance Armstrong moest de rol lossen, maar kwam op indrukwekkende wijze opnieuw aansluiten vooraan. Cadel Evans verloor bijna drie minuten op de andere grote namen.

Vandaag gaat de zeventiende rit van de Tour de France opnieuw door de Alpen als er gereden wordt van Bourg-Saint-Maurice naar Le Grand-Bornard. Laurens te Dam krijgt van zijn Rabo-ploegleiders een extra stimulans. Er werd al eerder deze week gesproken over de invloed van mooie vrouwen langs de weg, en ondanks de 3km zone die gisteren was ingeslast, bleek dat nog net te weinig. Vandaag heeft de Rabo psycholoog beslist dat er op bepaalde plaatsten dames op het parcour zullen mee fietsen. We hebben de dames zien trainen, en hebben weinig vertrouwen in het tempo dat ze kunnen waarmaken. We hopen dat ze genoeg conditie hebben om Hummeltje een extra duwtje in de rug te geven. De rit is net als gisteren niet echt lang, 169 kilometer, maar is loodzwaar met vijf bergen op de route. Gelijk vanuit de start zal men weer aan de bak moeten. Vanuit Bourg-Saint-Maurice staat de Cormet de Roseland op het programma. Van morgen in alle vroegte bevonden zich daar al ettelijke liefhebbers. Men hoopt daar al diverse koplopers en volgers te zien. De dame die de public relations voor Peijnenburg verzorgt, stond ook klaar. Daarna volgt de Col des Saises. Dan is het een aantal kilometer relatief gemakkelijk met een afdaling in twee stukken en een stukje vlak. Met of zonder koek, Kenny moet daar weer wat tijd zien terug te pakken om daarna de Côte d’Araches met alure te kunnen aanvallen. In de laatste veertig kilometer liggen nog twee bergen van eerste categorie. Eerst komt de Col de Romme, gevolgd door een korte afdaling naar de voet van de Col de la Colombière. De aankomst volgt dan HELAAS ook nog na een ruim tien kilometer lange afdaling naar Le Grand-Bornard. De voorbereidingen zijn 3 maanden geleden al begonnen. Ondanks alle economische tegenslagen wordt kosten nog moeite bespaard om alles te versieren. Iedereen blijkt welkom, zelfs uw reporter kreeg zojuist een heerlijk bakkie koffie en een broodje met onbeschrijfbaar beleg. Van alle winstreken zijn hier liefhebbers komen toe stromen, en dat ruik je san ook. Uitgedost met veren, vaandels en kelurige kledij, alhoewel sommige individuen hebben de behoefte om slechts de veren en vaandels te gebruiken, wacht men hier in spanning op wat komen gaat. De renners wacht dus een warm onthaal! Mijn compaan en ik gaan straks de 10 km weer omhoog terug, we zoeken nog een lift.



Vandaag gaan we er dus maar eens lekker voor zitten. Uw reporter en zijn compaan staan natuurlijk op de top van Col de la Colombière. De finish zullen we via een beeldschem moeten volgen. Het is niet anders.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten